Follow Us @soratemplates

Friday, October 27, 2017

Ibu bapa wajib baca! Jauhi anak-anak dari asap rokok elak kerosakan paru-paru.

BAYI MENDERITA PARU-PARU AKIBAT ASAP ROKOK | Seorang bayi berusia sembilan bulan di Kampung Baru Sri Gading menderita akibat kerosakan paru-parunya selain terpaksa dikuarantin di rumahnya sehingga berusia empat tahun akibat asap rokok. 

Kesiannya anak kecil yang tak berdosa menjadi mangsa. Saya terbaca daripada surat khabar BHOnline mengenai artikel ini. 


Nur Raisha Aufa yang disahkan mengalami jangkitan kuman pada paru-paru dan darahnya dirawat di ICU, Hospital Sultanah Nora Ismail Batu Pahat, pada Jun dan Ogos lalu berikutan paru-parunya yang terlalu lemah. - Foto ihsan keluarga

Keadaan Asha ketika itu sangat kritikal sehingga terpaksa dimasukkan ke ICU selama dua minggu kerana paru-parunya dikesan oleh doktor berada dalam keadaan sangat lemah. Alhamdullilah Asha pulih selepas dirawat di ICU.


Namun Ogos lalu, keadaan Asha kembali buruk selepas demam dan selsema sehingga terpaksa dimasukkan ke ICU HSNI selama seminggu dan pelbagai ujian dilakukan bagi mengesan keadaan paru-parunya yang lemah akibat jangkitan, malah pakar turut mengesan jangkitan kuman pada darahnya.
"Selepas menjalani pelbagai ujian termasuk analisis darahnya, pakar menyatakan punca paru-paru Asha lemah dan sering terkena jangkitan kuman sehingga tidak boleh bernafas adalah disebabkan asap rokok sehingga doktor mengeluarkan arahan supaya tidak lagi dibawa keluar rumah dan di tempat orang ramai sehingga usianya mencecah empat tahun.
"Pakar turut mengarahkan kami mengambil empat vaksin khas untuk paru-paru, batuk, demam dan selsema Asha di hospital swasta kerana tidak mempunyai bekalan vaksin berkenaan. Namun kami tidak mampu kerana suami hanya bekerja sebagai Pekerja Am dan saya tidak bekerja," katanya kepada BH ketika ditemui di rumahnya.
Nur Farahani berkata, bulan hadapan bayinya juga perlu menjalani ujian darah semula bagi memastikan keadaan kesihatan bayinya stabil berikutan dibimbangi akan dijangkiti kuman lagi selepas ini.
Katanya, jika bayinya dijangkiti kuman lagi selepas ini, doktor memutuskan untuk menebuk paru-paru Asha dan bayinya itu perlu bergantung kepada alat pernafasan khas bagi memastikan organ pernafasannya stabil.



Perokok pasif, juga dikenal dengan sebutan secondhand smoker, telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanker paru-paru, penyakit jantung, dan bronkitis. Menghindari paparan asap rokok adalah hal yang wajib dilakukan, karena ini akan memastikan paru-paru Anda bebas dari penderitaan akibat kesan buruk menjadi perokok pasif.

Tidak merokok bukan berarti bebas dari asap rokok

Ketika Anda berada di sekeliling perokok, Anda akan menghirup zat kimia berbahaya yang sama dengan perokok tersebut. Menghirup asap rokok orang lain dapat membuat Anda sakit. Beberapa penyakitnya bahkan dapat mengancam nyawa Anda.
Tidak ada had selamat ketika Anda menjadi seorang perokok pasif.
Anak-anak, ibu hamil, orang tua, dan orang yang memiliki masalah jantung dan pernafasan harus sangat waspada terhadap hal ini. Bahkan, hanya dengan berada di sekitar perokok selama beberapa minit dapat membahayakan kesehatan Anda.


Cara mengatasi asap rokok

1. Mengatasi asap rokok di rumah

  • Jangan biarkan anggota keluarga Anda merokok di dalam rumah, beri tahu mereka untuk berhenti merokok atau setidaknya merokok di tempat khusus.
  • Berikan tanda bebas asap rokok di depan pintu rumah Anda dengan sopan sehingga para tamu akan menghargai Anda dengan tidak merokok di rumah Anda.
  • Singkirkan semua asbak.
  • Jika tamu meminta izin untuk merokok, katakan padanya untuk merokok di luar rumah.
  • Beritahu babysitter untuk menjauhkan anak Anda dari asap rokok
  • Ajarkan anak Anda bagaimana cara memberitahu orang lain untuk berhenti merokok.
  • Perlu diingat bahwa meskipun mereka merokok di luar, asap rokok tetap akan menempel di pakaian dan kulit. Racun masih bisa berterbangan di udara ketika seseorang yang telah merokok kembali ke dalam rumah.

2. Mengatasi asap rokok di lingkungan kerja

Asap rokok berbahaya bagi semua. Pekerja di restoran dan bar memiliki kemungkinan lebih besar menjadi perokok pasif.
  • Jika tempat kerja Anda tidak memiliki peraturan merokok yang mengawal terjadinya perokok pasif, mintalah bantuan kepada pengurusan yang berkepentingan untuk mengadakan peraturan tersebut.
  • Pisahkan perokok dan orang yang tidak merokok dengan membuat tempat khusus. Meskipun hal itu tidak menjamin mengurangi jumlah perokok pasif, namun hal tersebut lebih baik dibandingkan dengan mencampurkan keduanya dalam satu ruangan.
  • Melarang orang lain untuk merokok di dalam office dan mengehadkan asap rokok dalam ruangan khusus rokok agar asap tidak keluar dari tempatnya. Oleh sebab itu, ruangan khusus merokok harus di design secara khusus untuk mencegah asap rokok keluar dari ruangan.
  • Udara yang berasal dari ruangan merokok harus dibuang melalui saluran khusus yang tidak tersambung dengan saluran udara ruangan lain.
  • Sistem pengudaraan harus menyediakan pasokan udara sebanyak 1,6㎡/detik untuk perokok dalam ruangan khusus merokok.
  • Buat program bahaya merokok untuk staff supaya staff berhenti dari merokok.
  • Jangan menggunakan ruangan khusus rokok untuk kegiatan apapun.

3. Mengatasi asap rokok di tempat umum

Masih banyak tempat umum seperti restoran dan kafe yang bebas dari asap rokok.
  • Tanyalah terlebih dahulu tentang kebijakan merokok dan beri tahu hotel maupun restoran yang Anda kunjungi bahwa Anda menginginkan ruangan atau tempat yang bebas asap rokok.
  • Jangan bawa anak Anda ke tempat-tempat yang memiliki asap rokok.
  • Makan dan minum hanya di restoran atau kafe yang 100% bebas asap rokok.
  • Manfaatkan peraturan pemerintah dalam pelarangan merokok di tempat umum sebagai ancaman bagi mereka yang merokok. Perlu Anda ketahui, Pemda DKI Jakarta sudah menerapkan larangan merokok di mall, sehingga ini boleh menjadi alasan Anda untuk menuntut hak ruang bebas asap rokok saat Anda berada di mall.

Cara Merawat ketagihan Merokok

Berpuasa dapat mengurangkan keinginan seseorang untuk merokok.Jangan bimbang kerana mana-mana perokok boleh sahaja berhenti disiang hari pada bulan Ramadhan.Ini menunjukkan bahawa minda dapat mengawal nafsu seorang perokok.
Bagi anak yang masih belajar,anda perlu mengetahui aktiviti mereka.Selalu bertanya ke mana mereka pergi dan melihat apa yang ada di dalam beg sekolah mereka.Jika melihat mereka merokok,hadkan pemberian wang saku untuk ke sekolah.
Chewing gum atau kacang dan kuaci membantu mengurangkan keinginan untuk merokok.
Perkara yang penting adalah minda yang boleh mengubah hidup seseorang.Bagi yang ingin berhenti dari merokok haruslah mempunyai minda yang kuat.Cara untuk mengawal minda adalah tidak terdedah dengan kawasan yang terdedah dengan asap rokok.Atau tidak meletakkan abu rokok,pemetik api dan juga kotak rokok dekat dengan diri kita.Apabila jauh,kita akan berasa malas untuk merokok dan seterusnya menghalang keinginan untuk merokok.
Akibat ketagihan merokok,banyak zat-zat yang penting telah musnah dalam badan.Cara untuk mengembalikan semula zat tersebut adalah mengambil suplemen yang baik untuk mengekalkan kesihatan seorang perokok.Suplemen juga dapat mempengaruhi keinginan untuk mereka merokok.

Vivix Untuk Perokok Tegar Kurangkan Rasa Ketagihan Merokok

Perokok boleh dilihat dimana-mana sahaja kita berada dan direkodkan ketagihan merokok juga meningkat di negara kita.Kini pelajar yang memakai pakaian sekolah atau wanita berkerjaya turut di lihat menghisap rokok di tempat-tempat awam.Kalau asap rokok boleh ditelan oleh mereka,pasti kita tidak berasa rungsing sekali.
Namun bahaya mereka yang menghidu asap rokok adalah dua kali ganda berbanding mereka yang merokok.Itulah sebab mengapa kerajaan melarang merokok di tempat awam seperti di pasaraya,restoren dan juga dalam bas.Cuma ada segelintir yang engkar dengan arahan tersebut tanpa memperdulikan orang di sekeliling mereka.





Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.
COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: