Follow Us @soratemplates

Friday, December 15, 2017

SAMPEL MEKAP PENYEBAR VIRUS


Kecoh suatu ketika dulu, seorang wanita California menyaman kedai solek terkenal Sephora, hanya kerana dia mendakwa menghidap penyakit herpes mulut berpunca dari sampel lipstik di kedai mereka. Wanita itu berkata dia menguji satu daripada lipstik yang dipamerkan di sebuah kedai Sephora, Hollywood pada bulan Oktober 2015 dan tidak lama kemudiannya disahkan mempunyai virus herpes yang merbahaya. Terkejut kan?

APA ITU HERPES??



Tetapi persoalannya bolehkah anda mendapatkan penyakit herpes dari sebatang gincu??

Menurut pandangan seorang pakar penyakit berjangkit di John Hopkins Centre for Health Security di Baltimore, Dr Amesh Adalja, dia berkata secara teknikalnya, seseorang boleh mendapatkan virus daripada gincu. Tetapi BUKAN berpunca dari bahan kandungan gincu itu sendiri, sebaliknya terdapat peluang yang tinggi bahawa seseorang sudah dijangkiti sebelum menyebarkan pada sampel gincu. 

Contohnya virus herpes boleh disebarkan melalui air liur dan sentuhan kulit, dan secara teknikal, jika seseorang berjangkit menggunakan sampel gincu ini, zarah virus yang dibawa akan berpindah ke alat solek, dan kemudian jika orang lain menggunakan gincu yang sama, dia boleh dijangkiti. Tempoh masa virus terselamat di atas gincu bergantung kepada keadaan persekitaran seperti tahap kelembapan dan lembapan, tetapi ia boleh berada di sana untuk "beberapa jam". Bayangkan dalam masa beberapa jam ramai yang telah bertukar ganti mencuba gincu yang sama?

Menurut lagi laporansaman mangsa tersebut, Sephora telah gagal memberi peringatan dengan jelas kepada wanita itu dan pelanggan lain tentang risiko dijangkiti herpes atau penyakit lain daripada mencuba sampel alat solek yang disediakan. Jadi selaku pengguna mekap, bagaimana kita ingin mengelak dari menjadi mangsa seterusnya? Adakah anda sedar anda berisiko menjadi mangsa?


1. JAUHI BERUS MEKAP YANG KOTOR

Dalam satu kisah berlainan, seorang wanita dari Austin, Texas, telah menjadi mangsa penggunaan berus mekap sampel yang kotor dan dikuathiri mengandungi virus yang merbahaya. Mangsa telah dimasukkan ke hospital untuk jangkitan bakteria yang mengancam nyawa selepas mukanya bengkak dalam masa satu jam selepas menggunakan berus mekap di kaunter solekan.

Pihak hospital telah mengesahkan bahawa ia adalah satu kes jangkitan kulit yang serius di mana mangsa bakal terdedah kepada risiko jangkitan menular ke otak dan mata dan akhirnya akan menyebabkan dia buta sepenuhnya. Menyedari tentang risiko yang bakal dihadapi oleh wanita lain, mangsa telah menggesa supaya membersihkan berus mereka untuk mengelakkan pengalaman yang sangat mengerikan dan menyakitkan itu. 



2. DAPATKAN BANTUAN STAF KAUNTER KOSMETIK

Usah malu mendapatkan bantuan staf di kaunter kosmetik. Di kedai kosmetik MAC, setiap gincu dicelup dalam alkohol dan disapu dengan tisu bersih sebelum dan selepas ujian. Untuk Lipglass, tip aplikator dipotong untuk menghalang pelanggan daripada mencuba sendiri. Cecair lebih cenderung untuk menyimpan bakteria. Ini memanjangkan jangka hayat Lipglass dan menghalang kuman daripada terkumpul. Saya rasa ini adalah mengapa staf sering berdekatan dengan pelanggan, kadang-kadang menjadi sedikit terlalu dekat untuk keselesaan, mereka perlu memastikan integriti penguji disimpan dengan bijak. Harus ada hubungan langsung dengan produk, jadi kedai mesti selalu mempunyai spatula sekali pakai untuk mengisap krim keluar dari tab dan losyen mereka dari tiub mereka dan sama sekali tidak mencelupkan lebih daripada sekali. 



Cara mencegah jangkitan herpes dari lipstik atau kosmetik

Untuk mencegah jangkitan ini, Dr. Tan menyarankan semua wanita untuk mengikut 5 langkah berikut:
  1. Jangan cuba test mana-mana sampel make up di tubuh badan terus. Anda boleh mencubanya di atas tisu
  2. Minta sampel untuk individu, contohnya mungkin lipstik ukuran mini yang boleh dibawa balik
  3. Jika tiada sampel untuk individu, bersihkan sampel make up terbabit dengan tisu basah sebelum mencubanya
  4. Jangan terus cuba make up di kawasan yang dekat dengan mata, mulut atau hidung
  5. Jangan pakai sampel make up di kawasan kulit yang ada luka
Setelah mengetahui bagaimana herpes boleh merebak dari lipstik sekarang, anda bolehlah lebih berhati-hati ketika mencuba sampel make up di mana-mana kedai kosmetik.


Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







No comments: