Follow Us @soratemplates

Friday, January 29, 2016

Senggugut VS Perempuan

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Senggugut VS Perempuan ibarat BEST FRIEND..

Tapi BEST FRIEND ni datang waktu kita sakit. Kita panggil BEST FRIEND ke? Betul la kan. Kalau kita di dunia sebenar, KAWAN ketawa ramai, tapi KAWAN sedih tu takde. Tapi bila SAHABAT ni kiranya die ada tak kira masa. SAHABAT tu yang susah nak cari. Kiranya senggugut ni SAHABAT. Eh..Eh.. ni nak cerita pasal kawan, sahabat ke ape nih.. hihihi..

ok.. street to the point!!

SENGGUGUT!! Hampir 50% dari wanita yang mengalami haid akan mengalami senggugut atau bahasa inggerisnya dikenali sebagai menstrual cramps atau period pain.
Senggugut adalah istilah untuk sakit perut yang dialami oleh wanita semasa datang haid.
Biasanya cara menghilangkan senggugut dengan cepat yang kerap di amalkan adalah dengan cara tuam bahagian yang sakit dengan seterika (lapik dengan kain), minum air susu panas, atau  menelan beberapa biji menstrual panadol.
Tapi, bagi saya pulak.. saya akan makan Coklat. tak kesah la coklat ape.. selalunya coklat CADBURY.. Sejak da berkahwin ni, mesti suami akan belikan yang BESARRR punyaa..
Kalau macam abah pulak dulu, abah dok cerita mak makan PANADOL + Coca Cola.. tak pernah anak-anak dia ikut tau.. sangat-sangat tak digalakkan sebenarnya. 

BAGAIMANA SENGGUGUT TERJADI?

Setelah telur yang dibebaskan oleh ovari tidak disenyawakan oleh sperma, telur tersebut akan dibuang oleh rahim. Semasa proses pembuangan telur ini, rahim akan mengecut dan seterusnya salur darah di sekitar rahim akan mengecut untuk membuang telur tersebut.
Proses pengecutan ini yang membuatkan sesetengah wanita berasa sangat sakit sehingga ada yang terpaksa ambil cuti kerana tak tahan dengan sakit senggugut.

CARA MENGHILANGKAN SENGGUGUT DENGAN CEPAT

Shaklee menyediakan Set Hilang Senggugut khas untuk wanita yang ingin hilangkan senggugut tanpa mengambil panadol.
Set ini terdiri dari GLA Shaklee dan Ostematrix.

GLA SHAKLEE

Wanita yang senggugut mengalami sakit kerana kekurangan linoleic acid dalam tubuh mereka. Linoleic acid ini berfungsi untuk mengurangkan radang yang berlaku semasa proses pengecutan rahim sewaktu haid

OSTEMATRIX

Otot rahim akan mengecut semasa haid untuk membuang telur yang tidak disenyawakan. Jika anda kurang kalsium dalam tubuh, anda akan lebih mudah mengalami senggugut semasa haid.
Ostematrix membekalkan kalsium untuk membantu pengecutan rahim tanpa sakit senggugut.


Love,
 
Shaklee Independent Distributor 
Pengedar Shaklee Sah Cheras & Ampang 
Whatsapp / SMS = 0132117436 
ID = 1207294 
FB Pages : AufaMadame 
IG : @eyranadzirah

No comments: