Follow Us @soratemplates

Wednesday, February 24, 2016

Masalah Tiriod Hilang.

Assalamualaikum w.b.t

 TIRIOD!!




 
Tiroid ialah sejenis organ yang terletak di leher manusia dan ia berfungsi untuk mengawal pengeluaran metabolisme tubuh. Kebiasaannya kelenjar tiroid ini bertindak seperti penyaman udara iaitu ia menghasilkan hormon tiroid apabila tubuh memerlukan dan berhenti apabila ia sudah penuh di dalam darah. Penyakit tiroid terjadi apabila hormon yang dihasilkan terlebih ke dalam tubuh yang dipanggil hypertyroidism atau ia juga boleh terjadi akibat hormon dikeluarkan terlalu berkurang dan tidak mencukupi yang dikenali sebagai hypothyroidism.



Kelenjar tiroid ini boleh membengkak dan menjadi merah atau ia membentuk satu benjolan. Penyakit tiroid jenis hyperthyroidism adalah gejala yang kerap berlaku terutama di kalangan wanita berbanding lelaki. Oleh itu golongon yang kerap berisiko menghidapinya adalah WANITA !!!





Cara rawatan

 
Pesakit yg mengalami penyakit hipotiroidisme mudah dirawat tapi terpaksa mengambil hormon tiroksin seumur hidup. Dos ubat juga mungkin perlu diubah secara berkala bergantung kepada aras hormon tiroid dalam badan.

Pesakit yg mengalami hipertiroidisme pulak perlu diberikan iodin beradioaktif untuk memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid yg terlebih tu. Pembedahan jugak boleh jadi alternatif kepada rawatan hiper ni. 

Memandangkan ada 2 jenis tiroid ni kan, maka kalau kita nak ambil suplemen pon kena tengok2 jugak. Jangan semberono.
 
 
 





Love,
  
Shaklee Independent Distributor 
Pengedar Shaklee Sah Cheras & Ampang 
Whatsapp / SMS = 0132117436 
ID = 1207294 
FB Pages : AufaMadame 
IG : @eyranadzirah

No comments: