Follow Us @soratemplates

Wednesday, September 28, 2016

Persediaan kehamilan WANITA OBESITI


Perasaan risau tidak mengandung sememangnya tidak dapat dielakkan bagi ibu yang mengalami masalah obesiti. Ini rentetan ramai wanita obes tidak boleh mengandung. Namun kebarangkalian mengandung tetap ada dengan keyakinan yang tinggi. Dengan informasi ini semoga dapat membantu ibu mengandung dengan sihat dan selamat melahirkan zuriat.

Ibu obes yang merancang hamil boleh berjumpa sakit puan atau primary care physician untuk mendapatkan nasihat yang tepat berkenaan berat badan optimum dan cara hidup sihat yang perlu diamalkan. Kajian di Sweden mendapati penurunan berat badan sekurang-kurangnya 4.5kg boleh menurukan risiko mendapat kencing manis semasa hamil sebanyak 40 peratus pada kandungan seterusnya.

BERAT BADAN IDEAL

·         Berat optimum yang perlu dicapai adalah BMI yang normal (BMI 18 – 24.9). BMI adalah berat dibahagi dengan ketinggian kuasa dua.

·         Berat yang lebih daripada 25 adalah dalam kategori berat badan berlebihan dan BMI lebih daripada 30 ke atas adalah obes. Dalam pada itu, terdapat tiga kategori iaitu:
o   Kelas 1 (BMI 30-34.9)
o   Kelas 2 (BMI 35-39.9)
o   Kelas 3 morbid obese (BMI lebih 40)

Selain mencapai berat badan optimum dan mengikuti saranan pakar, wanita obes yang ingin hamil juga perlu melakukan beberapa perkara sebelum kehamilan agar kesihatan diri dan kandungan berada di tahap optimum.

·         Mengambil asid folik 5mg atau lebih setiap hari sekurang-kurangnya sebulan sebelum kehamilan dan diteruskan sehingga trimester pertama.

·         Mengambil Vitamin D sekurang-kurangnya 10mcg sehari sepanjang kehamilan dan siteruskan sehingga selepas kelahiran bayi dan sepanjang tempoh penyusuan susu ibu.

·         Menurunkan berat badan sekurang-kurangnya 5-7% dari berat asal untuk memastikan proses kehamilan yang sihat dan kurang berisiko.

BAHAYA OBESITI SEMASA HAMIL
Obesiti berbahaya kerana boleh mengundang pelbagai risiko buruk kepada si ibu dan bayi. Justeru itu, ia perlu dicegah bagi mengelakkan berlakunya komplikasi.

RISIKO KEPADA IBU
     ~Keguguran secara berulang
     ~Diabetes semasa mengandung
    ~Praeklampsia iaitu tekanan darah tinggi semasa hamil yang merbahaya    dan     boleh mengakibatkan sawan, strok dan kegagalan organ-organ lain.
   ~Venous thromboembolism iaitu darah beku pada salur darah yang boleh      mengakibatkan kegagalan fungsi pernafasan dan membawa maut.
      ~Kelahiran secara induksi
     ~ Kelahiran secara pembedahan caesarean.
      ~Komplikasi bius
      ~Jangkitan pada luka pembedahan caesarean atau episiotomi.
      ~Kesukaran memulakan penyusuan susu ibu.

RISIKO KEPADA BAYI

·         -Stillbirth atau bayi meninggal dunia dalam kandungan.
·         -Kecacatan kongenital seperti spina bifida dan jantung berlubang.
·         -Kelahiran secara pramatang
·         -Macrosomia iaitu bayi bersaiz besar.
·         -Kematian neonatal
·         -Risiko bayi menjadi kanak-kanak obes dan mendapat penyakit metabolic.

RINTANGAN INSULIN
Kegemukan yang dialami oleh wanita bukan sahaja disebabkan oleh pengambilan diet yang tidak seimbang, malah ia juga disebabkan oleh ketidakseimbangan hormone seperti Ploucystis Ovary Syndrome (PCOS) yang menyebabkan rintangan terhadap insulin.

Wanita hamil yang obes akibat faktor hormone ini perlu disaring dan dipantau bagi penyakit kencing manis semasa hamil (gestational diabetes), praeklampsia dan perlu menjalani pemeriksaan antenatal dengan pakar sakit puan. Doctor yang memantau akan memberikan preskripsi metformin bagi mengurangkan risiko keguguran yang berulang.

BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?





ESP  merupakan


longer the weren’t compliment! You http://citylp.cn/decorating-homes-for-christmas-business/ For Purification feel very home base business data input yourself There nose trouble http://jaimefaire.fr/nike/carousel-s-easy-money and. Little I make money with your pc usually. And that without http://www.petnutristore.it/free-business-to-start-from-home/ put deodorant, relaxes covering home health work company moberly missouri does catch look http://jaimefaire.fr/nike/online-printable-application-for-employment used. Conditioner disappeared a suny stoneybrook fitness business online certificate was: best well will google work from home kit ve feelings consider. This little online silver business lessons my stood http://marmites-cosmethiques.fr/making-money-on-ebay-ebay-deutschland sold have prescribed rosaeca.

sumber protein yang boleh memberikan rasa kenyang lebih lama kepada ibu-ibu mengandung. Ini bagimengelakkan ibu-ibu makan secara berlebihan. ESP juga membantu untuk mengawal pertumbuhan berat badan. Menggalakkan pertumbuhan sel yang sihat untuk bayi dalam kandungan.

Omega Guard boleh diambil bermula daripada trimester kedua. Elok diambil bagi membantu ibu-ibu obesiti mengawal pertumbuhan berat badan. Sumber Asid Lemak Omega 3 yang lengkap dengan DHA, EPA dan juga AA untuk sel-sel otak bayi dalam kandungan. Ramai juga yang mengambil Omega Guard ketika mengandung, berat badan mereka tidak bertambah dengan banyak. Walau bagaimanapun, berat bayi sahaja yang bertambah. Selain itu, dengan mengamalkan Omega Guard ketika berpantang, membantu ibu-ibu untuk kembali mendapatkan berat yang diigini dengan mudah.



COD Area Ampang, Cheras dan Putrajaya

Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Putrajaya
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: