Follow Us @soratemplates

Wednesday, October 26, 2016

Haid lewat tapi tidak hamil

Apabila seseorang wanita sudah berkahwin cuba untuk hamil, kelewatan haid adalah sesuatu yang mendebarkan. Namun, apabila ujian UPT negatif, ia amat mengecewakan pula. 



Banyak punca kelewatan haid dan selalunya ia dianggap normal selagi kitaran haid berlangsung selama 21 hari hingga 35 hari. Antara puncanya ialah emosi yang tertekan, berat badan yang berlebihan, senaman berlebihan, berat badan turun mendadak. Semua ini boleh menjejaskan hormon dan mengganggu kitaran haid. 


Kalenjar ovari biasanya akan mengeluarkan satu telur ovum pada kitaran haid. Biasanya berlaku pada hari ke-12 hingga 14 hari selepas hari pertama haid. Jika telur tidak disenyawakan, lapisan dalam rahim (endometrium) anda jatuh sebagai darah haid dan bermula pada hari pertama kitaran haid seorang wanita. 

Jika ovari tidak mengeluarkan telur ovum pada waktu yang sepatutnya, maka rahim tidak menerima semua isyarat yang diperlukan untuk menjatuhkan darah haid. Maka haid akan keluar lebih lambat. 

Sebab itu bagi wanita yang mengalami masalah sebegini, harus mendapatkan suplemen untuk mengimbangkan semula hormon, agar rahim dapat mengeluarkan darah haid, bukannya ubat untuk mengeluarkan haid. Ubat-ubatan seperti ini akan menyebabkan keseimbangan hormon lebih tidak sekata dan kelewatan haid akan berulang. 

Selalunya kelewatan haid bukannya suatu yang berbahaya, tetapi jika ia berulang-ulang melebihi tiga kitaran haid berturut-turut, dan ujian kehamilan adalah negatif, saya cadangkan agar melakukan pemeriksaan doktor bagi mengetahui punca kelewatan itu. 

Terdapat dua kemungkinan yang lebih serius iaitu PCOS dan Hyperprolactinemia. 

PCOS (Polycystic Ovarian Cyst) adalah masalah yang disebabkan oleh tahap hormon tertentu merangsang kalenjar ovari menghasilkan banyak follicle (kelumpang yang mengandungi telur ovum). Masalahnya ialah semua daripada folikel tidak cukup matang untuk mengeluarkan telur. 

Maka sperma tidak disenyawakan dan tiada kehamilan. Pada masa yang sama rahim tidak mendapat isyarat untuk mengeluarkan darah haid. Maka haid pun lewat, ujian UPT menjadi negatif. Tanda-tanda lain PCOS termasuk pertumbuhan bulu yang berlebihan di muka, dada dan bahagian bawah abdomen, jerawat dan mempunyai berat badan yang berlebihan. 

Sebab yang lain ialah tahap hormon prolaktin yang terlalu tinggi. Seseorang wanita biasanya akan mengeluarkan hormon prolaktin apabila dia sedang menyusu badan. Kadar hormon prolaktin yang tinggi ketika ini akan menyebabkan haid tidak datang. 

Salah satu tanda wanita mempunyai tahap prolaktin yang tinggi ialah seorang wanita yang tidak menyusukan anak, tetapi mempunyai lelehan susu ibu daru puting payudara. Namun, tidak semua wanita mempunyai masalah yang mempunyai tanda seperti ini. Pemeriksaan darah adalah cara terbaik mengetahui keadaan ini. 

Bagi wanita yang mengalami masalah ketidakseimbangan hormon, saya mencadangkan suplemen VIVIX dan GLA COMPLEX. 


Bagaimana Vivix memperbaiki masalah KESUBURAN ?
Apa yang penting untuk anda tahu, ialah kenali apa itu vivix. Vivix shaklee mempunyai kandungan Resveratrol yang sangat tinggi. Resveratrol ini bertindak sebagai anti-oksidan yang kuat berbanding anti-oksidan yang lain. Ini bermaksud, tinggi anti-oksidan maka semakin berkuranglah "Oxidative Damage". Dengan kata yang mudah, lebih banyak oxidative damage lebih banyak sel menjadi rosak, begitulah sebaliknya. 
Fungsi Resveratrol itu tadi juga adalah melindungi telur yang belum atau hampir atau sudah matang daripada oxidate damage. Apabila telur yang 'dilindungi' ini selamat daripada menjadi rosak, ianya mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk SURVIVE, MEMBESAR dan DISENYAWAKANVivix Shaklee mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.
Kesimpulannya, Vivix juga membantu meningkatkan kesihatan lelaki dan wanita dengan meningkatkan lagi kualiti benih telur, memanjangkan jangka hayat telur dan sekaligus meningkatkan peluang untuk disenyawakan.
Rupa paras botol VIVIX. Merah menyala, 150ml.
Bahan Utama VIVIX. Anggur Muscadine.

GLA Complex memang antara suplemen yang terkenal di kalangan mereka yang mengalami masalah kitaran haid tak menentu dan masalah kesuburan. 



Bagaimana GLA Complex berfungsi untuk membantu anda untuk mudah hamil?


Paras kolestrol dalam tubuh akan dapat dikurangkan dengan pengambilan GLA (Gamma Linolenic Acid). GLA juga berfungsi membantu dalam memberikan kelegaan sekiranya wanita sedang mengalami Sindrom Pra Haid (PMS) seperti angin senggugut. Di samping itu, GLA akan merangsang penghasilan dan peningkatan lendir serviks yang berkualiti tinggi bagi menjamin kesuburan wanita. Malah,GLA berfungsi secara teraputik dengan mendorong penghasilan Prostagdalin E1 yang membantu dalam melegakan kesakitan dan kekejangan otot.



Bagaimana GLA Complex dapat anda menghadapi sindrom PMS (senggugut)?
Apabila seseorang diserang senggugut, biasanya ia akan menyebabkan kekejangan otot dalam rahim dan kawasan sekitarnya. Daripada kajian yang dibuat, puncanya adalah disebabkan tubuh badan wanita tersebut tidak dibekalkan dengan GLA yang secukupnya. Justeru, pengambilan GLA ini adalah mustahak untuk menampung kekurangan GLA dalam tubuh.

Baiklah setakat ini saya faham. TAPI sebenarnya bagaimana GLA Complex dapat membantu saya untuk cepat dan mudah hamil?
Bagi menjamin kesuburan, seorang wanita perlu mempunyai lendir serviks yang terjamin kualitinya dan berwarna putih telur. Jika anda seorang yang teliti, anda akan perasan sebulan sekali wanita akan menghasilkan cecair putih telur tersebut. Ini menandakan ia adalah waktu subur wanita itu. Namun, tidak semua orang dapat menghasilkan cecair yang ‘subur’ seperti itu. Bagi menghasilkan cecair yang melambangkan kesuburan ini, maka disinilah fungsinya GLA. Sekaligus membantu sperma untuk berenang-renang terus menuju ke uterus, tiub fallopio dan destinasi terakhir iaitu sel ovum. Cecair subur ini juga membantu memanjangkan jangka hayat sperma di dalam tiub fallopio sehingga menjangkau 5 hari. Dari sudut positifnya, walaupun tidak kena tepat pada waktu subur namun peluang tetap cerah kerana sperma masih berada di situ hingga hari yang ke lima!


Untuk kaum hawa di luar sana yang masih lagi belum mendapat zuriat, anda disarankan untuk membuat pemeriksaan terhadap cecair serviks anda. Jika cecair tersebut tebal, berwarna kecoklatan dan kering itu adalah tanda yang kurang baik kerana ia boleh menghalang persenyawaan dari berlaku. Mustahak untuk mengenali cecair kesuburan kita.

Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke www.shaklee2u.com.my ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.


COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: