Follow Us @soratemplates

Thursday, October 26, 2017

Tips hadapi panas melampau : Elak dehidrasi



Musim panas ekstrem yang melanda negara sejak kebelakangan ini bukan sahaja boleh memberi tekanan kepada tubuh badan tetapi juga memberi kesan kesihatan sehingga ke tahap boleh mencetuskan strok haba dan kematian.



Cuaca di Malaysia sekarang memang amat panas disebabkan pertukaran monsun. Keadaan cuaca yang terlampau panas dan kemarau di beberapa tempat ini mengundang kepada tekanan kepada tubuh manusia dengan kesan kepada kesihatan seperti demam, batuk, sakit kepala, pening dan juga cuaca panas yang terlampau ini juga boleh terdedah kepada maut akibat strok haba. 



Apakah pencegahan dan juga tips untuk menghadapi cuaca panas sekarang?




1. Minum air 

Minum air secukupnya sekurang-kurangnya 3 liter sehari bagi menghadapi situasi ini. Pastikan anda tdak mengambil air yang bergas dan juga berkafien terlalu banyak kerana boleh meningkatkan hidrasi badan anda. Minum air jus dari buah-buahan juga boleh menyegarkan badan. Minum juga air yang berisotonik bagi menggantikan garam dan mineral yang hidang dari badan akibat berpeluh.

2. Berada di dalam bangunan

Pastikan anda tidak terdedah terlampau lama di bawah cuaca panas. Kalau boleh hadkanlah aktiviti di luar rumah. Pastikan pengudaraan cukup di rumah anda. Pasang kipas / aircond dan berehat secukupnya. 


“Pihak sekolah perlu mematuhi langkah-langkah yang perlu diambil dengan memantau aktiviti yang boleh mendedahkan murid kepada keadaan cuaca panas bagi memastikan kesihatan mereka tidak terjejas.
“Semua aktiviti luar bilik darjah di kawasan yang terlibat dengan cuaca panas dan kering ditangguhkan sehingga dimaklumkan keadaan telah pulih oleh JPN dan PPD masing-masing,”

3. Pakaian
Pakailah pakaian yang boleh menyerap peluh dan dari warna-warna yang terang bagi membantu memantulkan cahaya matahari.

4. Krim Pelindung
Gunalah krim pelindung matahari bagi mengelakkan daripada kulit terbakar.

5. Kenderaan
Jangan tinggalkan anak anda di dalam kereta

6. Mandi
Jika berasa terlalu panas, mandilah dengan kerap untuk menurunkan suhu panas dan buka kipas untuk menyejukkan badan anda.

7. Payung / Topi
Gunalah payung atau topu ketika anda berada di luar.

Cara untuk mengelakkan dehidrasi ketika musim panas.

Minuman isotonik : PERFORMANCE DRINK







Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke PERFORMANCE DRINK ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul







Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: