Tuesday, March 20, 2018

Dah kahwin lama, tapi kenapa susah nak hamil?

Si suami : Sayang 'cuti' ke?'
Si isteri : Aahh..
Si suami : Hurrmmm..belum lekat lagi.. 
Si suami : Sambil peluk si isteri dan cakap sabar la ye, belum rezeki.
Tapi si suami yang nampak muka FRUST.

Setiap bulan mesti si isteri ternanti-nanti HAID. Bila lewat sikit tu, da mula ada senyum di bibir. Tapi malangnya dalam 2 hingga 3 hari selepas tu tup-tup ada ceetttt... DARAH HAID.

Kalau dulu masa anak dara, tak heran pon bila period tu datang, asalkan datang setiap bulan. Tapi bila da kahwin ni, detik-detik datang HAID tu macam mimpi NGERI.

Jom kita kenali kenapa susah nak 'lekat' ni?

1. Makan terlalu banyak lemak trans


Lemak trans yang banyak dalam makanan yang dibakar, pizza, makanan ringan seperti fries dan makanan bergoreng amat tidak bagus untuk kesuburan anda. 
Malah ia juga meningkatkan peluang sehingga 73% untuk anda terkena gangguan ovulasi.
Jadi, cuba kurangkan makanan lemak ini. Anda harus makan lebih banyak karbohidrat sihat, seperti buah pisang, bijirin gandum, badan, yogurt dan buah beri.

2. Terlebih bersenam


Bersenam memang bagus untuk kesuburan anda. Namun, jumlah senaman yang mencukupi itu juga penting.
Kajian mendapati terlebih bersenam mampu memberi kesan pada tenaga dan kitaran reproduktif anda. 
Dengan terlebih bersenam, anda akan lebih susah untuk hamil. Kunci di sini adalah bersederhana.

3. BMI anda rendah


BMI yang rendah dan tidak normal akan meningkatkan risiko gangguan ovari, ketidaksuburan dan masalah kelahiran pramatang.
Individu dengan BMI yang rendah juga biasanya akan mempunyai masalah pemakanan, lalu memberi kesan pada kitaran haid dan tahap kesuburannya.
Jika anda susah untuk mengekalkan berat badan yang sihat, cuba guna sebarang aplikasi telefon pintar yang boleh mengira kalori dan berat badan anda.

4. Pasangan anda tertekan


Menurut Baby Center, kajian membuktikan tahap kesuburan seseorang lelaki boleh terjejas kerana tekanan hidup.
Ia termasuklah tekanan hidup akibat kerja, keluarga dan kehidupan sosial.
Lelaki yang tidak mampu untuk menangani tekanan akan menerima impak negatif dalam tahap kesuburannya. 

5. Anda salah guna minyak pelincir (lubricant)


Minyak pelincir (lubricant) tidak sepatutnya digunakan oleh anda, jika anda sedang cuba untuk hamil.
Ia akan “menyekat” sperma daripada sampai ke telur. Namun, kalau anda masih mahu menggunakannya, cuba guna minyak pelincir yang betul.
Ada minyak pelincir yang bagus untuk kesuburan lelaki dengan tahap pH yang bersesuaian.
Antaranya adalah jenama Conceive Plus, Pre-Seed, Astroglide TTC, Yes Baby dan Baby Oil.

6. Anda salah kira bila anda subur



Memang susah hendak mengira dan mengetahui bila waktu anda subur jika haid anda tidak normal.

Tapi, teknologi sekarang boleh membantu. Anda boleh cuba memuat turun pelbagai aplikasi tracker seperti Period Tracker untuk mengira kitaran haid anda.

Malah jika anda hamil pun, anda masih boleh menggunakan aplikasi tracker ini. Hanya tukar ia ke mod mengandung, je!

Mari sama-sama kita berkongsi pengetahuan ini. 
Untuk anda yang masih kurang bernasib baik dalam pencubaan untuk mengandung, bersabarlah.  

Punca ketidaksuburan WANITA



✔ Saluran tiub fallopio tersumbat 

✔ Endometriosis
✔ Gangguan telur
✔ Masalah rahim

Punca ketidaksuburan LELAKI

✔ Sperma tidak matang
✔ Sperma tidak berkualiti (cacat dan sebagainya)
✔ Kuantiti sperma kurang
✔ Gangguan pengangkutan sperma 

Berdasarkan punca-punca di atas, beberapa langkah boleh diambil untuk hamil iaitu:-

✔ Mengambil Multivitamin 
✔ Dapatkan berat badan ideal 
✔ Ketahui waktu subur 
✔ Tingkatkan kesuburan lelaki 
✔ Kurangkan tekanan 

Set Kesuburan Shaklee Pilihan Terbaik Untuk Cepat Hamil

#1 Vivix Shaklee: Resveratrol & Polifenol Meningkatkan Tenaga Pada Sel
vivix shaklee berhenti merokok
Salah satu produk Shaklee yang mendapat tarikan ialah Vivix Shaklee. Bagaimana Vivix boleh membantu wanita untuk hamil? Kandungannya ialah Resveratrol dan Polifenol
Kelebihan resveratrol dan polifenol untuk kesuburan adalah tinggi antioksida.
  1. Menggalakkan penuaan yang sihat iaitu membantu melambatkan proses penuaan termasuklah menopaus contohnya premature ovarian failure.
  2. Membantu sel pembiakan yang sihat. Iaitu vivix membantu meningkatkan bilangan mitonchondria di mana meningkatkan tenaga kepada sel. Contoh: Sel sperma , bahagian kepala mempunyai mitonchondria, mitochondria berperanan menguatkan sel tersebut. Kesan lain ia menyebabkan penghasilan sperma dan proses ovulasi akan berjalan lebih lancar.
  3. Membantu pencegahan kanser. Vivix membantu mencegah daripada kanser yang mana kanser seperti kanser uterus dan prostat yang menyebabkan seseorang itu menjadi tidak subur.
  4. Memperbaiki daya tahan iaitu sistem imun badan menjadi lebih kuat. Contoh : ketidak suburan disebabkan jangkitan pada testis. Vivix membantu menguatkan sistem imuniti badan dalam masa sama melawan jangkitan yang dihidapi.

#2 ESP Energizing Soy Protein
esp-shaklee
  • Kualiti protein yang tinggi dalam tumbuhan, 14 gram dalam setiap hidangan bersamaan dengan 3 sudu.
  • Sumber soya non-gmo yang tidak diubah suai genetik
  • Indeks glisemik rendah iaitu memberi tenaga tanpa meningkatkan gula.
  • Tanpa kolestrol
  • Lengkap 9 amino acid untuk badan. Bila badan mendapat asid amino yang lengkap, protein ini membantu untuk menghasilkan apa sahaja yang menggunakan asid amino seperti hormon, rambut, kuku, kulit.
Kenapa protein penting untuk kesuburan?
  • Soya mengandungi phytoestrogen. Sumber soya yang organik tiada tambahan hormon lain sangat bagus untuk badan menstabilkan hormon.
    Oleh sebab itu, kestabilan hormon boleh mengelakkan penyakit yang disebabkan oleh hormon yang tidak stabil seperti PCOS.
  • Protein yang sihat sangat penting untuk rahim yang sihat dan kuat. Ini kerana sel badan kita terdiri daripada protein.
Contoh bagi wanita yang mengalami keguguran, ia disebabkan oleh banyak faktor. Salah satu faktor adalah disebabkan oleh rahim yang tidak kuat, ia memberi kesan untuk mudah keguguran bila bergerak aktif.
  • Protein berperanan menguatkan rahim dan melengkapkan sel di bahagian tubuh badan kita.
  • Selain itu phytoestrogen membantu mengurangkan risiko mendapat kanser dan mengurang kan gejala menopaus. Di Jepun banyak kajian mengenai soya dan ia merupakan makanan ruji orang Jepun.
  • Ratio bilangan masalah seperti kanser prostat dan payudara sangat rendah.

#3 Gla Complex
gla-complex
Sumber omega-6. Apa yang omega 6 boleh bantu untuk kesuburan?
Ia membantu dalam menstabilkan sistem hormon. Terutamanya wanita, kerana hormon wanita ada turun naik tinggi rendah tidak menentu. Selain itu, omega 6 juga membantu mengurangkan risiko kanser prostat dan pembesaran prostat untuk lelaki dalam masa sama boleh diambil untuk kesuburan.
Membantu mengurangkan keradangan. Keradangan ini kalau kita lihat contohnya pada keradangan bahagian ovari yang membengkak. GLA boleh membantu mengurangkan keradangan dan pembengkakan.

#4 B-Complex
B-Complex WIth Folic Acid Shaklee
Mengandungi kesemua vitamin B yang diperlukan. Disamping sistem penyerapan bioktif yang optimum dan dipaten. Vitamin B sangat penting untuk kesuburan di mana ia membantu penghasila”n darah. Apabila penghasilan darah yang cukup, bila terjadinya zigot, zigot akan lebih kuat melekat di dalam bahagian rahim.
Vitamin B merupakan vitamin persediaan untuk wanita yang ingin hamil. Asid folik merupakan salah satu vitamin yang sangat penting untuk ibu hamil dan ia ada sekali bersama B Complex Shaklee.
Jika ibu hamil yang tiada langsung asid folik dalam badan ,contohnya bagi yang tiba-tiba baru tahu rupanya telah hamil 4 bulan. Di sini risiko untuk bayi mengalami kecacatan otak dan saraf tube neural adalah sangat tinggi. Oleh itu bagi yang nak hamil dan nak subur boleh ambil vitamin B Complex Shaklee.

sumber : 
COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...