Follow Us @soratemplates

Monday, May 28, 2012

Kelebihan Puasa di Bulan Rejab

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah saya masih berkesempatan untuk hidup di ketika ini..24 Mei yg lps merupakan tarikh ulang tahun kelahiran saya..hehehe...eceh2..skema lak..tapi ini betol2..bukan COBAAN..saya sangat bersyukur diberi kesempatan untuk terus hidup di dunia ini..setelah sekian lama Blogg ku ini berhabuk tanpa di'LAP'..heheh...hari ini nk tunjuk rajin skit..hehehe..

Korang taw x skarang bulan pe??yuppp...ak taw taw bulan Mei tapi kalo dalam ISLAM??ye betol....bulan REJAB..hehhe..kalo korang nk taw ak nk kongsi skit kelebihan bulan REJAB ni..dan ak sedar, setelah 20++ ak hidup, ini kali pertama ak prihatin la jugak dengan bulan2 ISLAM ni..huhu...

·                     Puasa 1 hari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus).
·                     Puasa 2 hari dilipatgandakan pahalanya.
·                     Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).
·                     Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
·                     Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.
·                     Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.
·                     Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.
·                     Puasa 8 hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.
·                     Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.
·                     Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.
·                     Puasa 15 hari dalam bulan Rejab, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barangsiapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya.
·                     Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
·                     Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.
·                     Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).
·                     Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).
·                     Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.
·                     Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:
a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.
b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.
c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.
·                     Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.
·                     Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.

p/s: mesti korang tertarik lepas bce pasal mende alah nih kn..hehehe...so far, ak da berpuasa selama 4 hari..hehehe...ak ikhlas melakukkannya kerana Allah SWT..semoga Allah menerima segala amalan ak selama ni..dan mengampuni segala dosa2 ak selama ni..


aminnnnn...


bersama2 la kita mengumpul pahala di bulan REJAB ni dengan berpuasa...

No comments: