Follow Us @soratemplates

Friday, May 5, 2017

Normalkah penyakit radang sendi?

Artritis atau radang sendi adalah gejala kepada lebih 100 penyakit berkaitan sendi seperti artritis reumatoid, osteoartritis, gout dan artritis psoriatik.


Namun, artritis reumatoid adalah radang sendi paling serius dan biasa dialami. Gejalanya termasuk keradangan dan pembengkakan tisu lembut di beberapa sendi pada masa yang sama. Ia adalah gangguan pada autoimun mengakibatkan sistem imun yang dikawal mula menyerang sendi dan tisu yang bertindak sebagai pelapik dan pelincir sendi meradang.
Perunding Pakar Reumatologi Pusat Perubatan Sunway (SunMed), Dr Chow Sook Khuan berkata secara dasarnya artritis reumatoid boleh menyerang semua peringkat usia termasuk kanak-kanak, tetapi ia biasanya berlaku dalam lingkungan usia 30 tahun ke atas dan golongan wanita berisiko tiga hingga empat kali ganda mengalaminya berbanding lelaki.
“Simptom utama yang ditunjukkan seperti sakit, bengkak dan kejang pada sendi di tangan, pergelangan tangan, siku, kaki, tumit, lutut atau leher. Jika sendi pada sebelah badan terjejas, biasanya sebelah badan lagi turut akan terjejas sama.


“Kesakitan akibat artritis reumatoid biasanya lebih teruk pada waktu pagi dibandingkan kesakitan klasik akibat osteoartritis yang lebih teruk sepanjang hari, malah kekejangan pada waktu pagi selalunya berlangsung lebih sejam,” katanya.
Menurutnya, penyakit ini tiada penawarnya dan diagnosis bagi artritis reumatoid yang dilakukan di peringkat awal boleh menentukan jenis rawatan berikutan kira-kira 80 peratus sendi akan rosak dalam tempoh dua tahun jika penyakit terbabit dibiarkan tanpa rawatan wajar.
“Pakar reumatologi biasanya akan menggunakan kombinasi rawatan untuk menyingkirkan kesakitan dengan lebih cekap, meningkatkan keupayaan fungsi dan mencegah kerosakan sendi. Pesakit juga akan disyorkan mengambil ubat antireumatik (DMARDs) sebaik saja reumatoid artritis dikesan dan ubat berkenaan boleh dibahagikan kepada agen xenobiotik dan agen biologikal.
“Xenobiotik yang juga ubatan DMARDs konvensional tidak bertindak secara semula jadi dalam badan seperti biologikal. Walaupun ia terbukti memperlahankan aktiviti artritis reumatoid tetapi turut mempunyai kelemahan apabila ia mungkin tidak berkesan kepada 20 hingga 30 peratus pesakit.
“Kerosakan sendi halus masih berlaku walaupun ada penyembuhan klinikal. Kumpulan ubat ini juga boleh menyebabkan kesan sampingan tertentu yang memerlukan pengawasan,” katanya.
Dr Chow berkata, ubat dalam kumpulan biologikal seperti penghalang faktor tumor nekrosis (TNF) alfa terbukti mampu menghalang aktiviti artritis reumatoid, mencegah kecacatan sendi dan meningkatkan fungsi sendi serta kualiti hidup.
“Ada juga ubatan biologik lain terbukti untuk pengurusan penyakit ini seperti penghalang sel B dan penghalang Interleukin 6. Semua jenis terapi ini mampu memberikan harapan kepada pesakit yang menderita radang sendi sedemikian.
“Ini kerana, amat sukar bagi pesakit meneruskan kehidupan mereka dengan menderita penyakit kronik seperti artritis reumatoid yang mengehadkan keupayaan bergerak walaupun tugasan paling ringan,” katanya.
Menurutnya, walaupun artritis reumatoid adalah penyakit kronik tetapi ia boleh dirawat dan dengan terapi yang bersesuaian pesakit boleh dipulihkan terutama apabila penyakit dikesan di peringkat awal.


Sakit Sendi dan Lutut Saya Hilang dengan Vitamin Shaklee




Kandungan vivix shaklee yang kaya dengan antioksidan dan tindakkannya yang merawat sehingga ke DNA mampu merawat penyakit Arthitis. 


Testimoni pesakit yang mengalami Arthritis atau sakit sendi yang sembuh dengan ikhtiar Vivix Sahklee



Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul







Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: