Thursday, March 1, 2018

Apakah Keputihan Pada Wanita Mengganggu Kesuburan?

Sebelum haid, setiap wanita pasti pernah mengalami keputihan pada wanita atau keluar cairan dari vagina. Kelenjar di leher rahim vagina akan menghasilkan sejumlah kecil cairan yang mengalir keluar vagina. Hal ini terkait dengan fungsi dasar dari vagina adalah menjadi sarana antara bagian luar dengan rahim dan seluruh sistem internal reproduksi perempuan.
Secara alami sifat dari vagina adalah asam yang disebabkan oleh bakteri baik yang diproduksi tubuh. Bila vagina sihat, maka vagina akan bersih dengan sendirinya dan memproduksi sekresi secara normal.  Dalam jumlah yang normal cairan ini bisa membantu membersihkan vagina. Umumnya cairan ini tidak berbau dan akan mengering di pakaian.
Saat menstruasi akan segera datang atau sudah mendekati, maka cairan yang keluar bisa jadi menjadi lebih lekit. Dan jika masa menstruasi sudah datang akan ditandai dengan warna cairan yang berubah menjadi coklat, keadaan ini menandai hari pertama menstruasi.
Ketika menstruasi sudah berakhir atau saat akan memulai awal siklus menstruasi, cairan putih yang keluar akan menjadi lebih sedikit. Saat itulah masa ovulasi (masa subur) dimulai, tingkat estrogen dan progesteron akan naik dan turun beberapa kali serta mempengaruhi warna cairan putih atau transparan yang keluar.
Namun jika cairan yang keluar sebelum menstruasi berwarna putih kekuningan atau putih keabu-abuan dan disertai dengan rasa nyeri, tidak nyaman dan berbau disekitar vagina, maka kondisi ini bisa jadi diakibatkan oleh infeksi jamur, hal inilah yang disebut penyakit keputihan pada wanita. Hal ini tentu saja dapat mengganggu kesuburan (Baca selengkapnya pada: Keputihan dan Pengaruhnya pada Kesuburan)
Jadi, jika sebelum menstruasi cairan yang keluar tidak menunjukkan gejala lain seperti gatal, nyeri atau bau, maka cairan yang keluar dari vagina tersebut adalah normal. Hal ini merupakan salah satu mekanisme tubuh untuk menjaga vagina agar terbebas dari jangkitan.

Fungsi utama cecair serviks yang subur dalam sistem pembiakan wanita adalah sama seperti fungsi air mani, iaitu sebagai medium untuk penyuburan sperma dan proses pemindahan sperma dari sistem pembiakan lelaki ke sistem pembiakan wanita. Ketahanan sperma dan pemindahannya selepas hubungan seksual adalah penting kerana “conception” atau persenyawaan jarang berlaku dengan kebetulan pada ketika ovulasi berlaku. Persenyawaan yang berjaya bergantung kepada penyimpanan dan pelepasan sperma yang berterusan ke saluran pembiakan wanita sekitar masa ovulasi. Peningkatan cecair serviks juga menyebabkan peningkatan dalam nafsu seks dan menghasilkan pelincir untuk menjadikan hubungan lebih selesa dan menyeronokkan pada ketika ini.
Apabila tahap estrogen mula meningkat, anda boleh melihat perubahan dalam cecair serviks anda. Corak yang paling biasa menunjukkan cecair serviks berubah dari kering, melekit (seakan gam), kemudian berkrim (seakan lotion), kemudian berair dan kemudian seakan putih telur. Corak cecair serviks anda mungkin berbeza-beza. Cecair yang berair atau putih telur dianggap yang paling subur kerana sperma boleh hidup di dalamnya sehingga beberapa hari sementara menunggu telur yang akan dikeluarkan dari ovari pada masa ovulasi.
KENALI LENDIR SERVIKS TANDA KESUBURAN WANITA
====================================
Lendir serviks adalah cairan kental yang keluar dari rahim melalui vagina. Masa subur dapat dikenal pasti dengan melihat tekstur lendir serviks ini.
Lendir serviks adalah lendir yang dihasilkan oleh sel-sel leher rahim . Dengan mengamati produksi lender serviks dalam tubuh wanita maka dapat diketahui masa subur dengan tingkat akurasi rerata 60-85% .
Lendir Servik ini adalah salah satu petanda kesuburan seorang wanita, Lendir servik ini hadir sebelum ovulasi berlaku. Penjelasan berikut akan membantu Anda melakukan cek masa subur.


1. Lendir servik menandakan hari ovulasi dan kesuburan wanita.
Catit bila waktu terdapatnya lendir serviks setiap bulan, perhatikan berapa banyak, warna dan tidak menyebabkan kegatalan.

2. Lendir serviks seperti putih telur menandakan wanita Subur
Setelah haid, Anda akan melihat perubahan tekstur lendir serviks, iaitu menjadi lebih basah dan licin setelah beberapa hari. Lendir serviks yang teksturnya seperti putih telur diyakini sebagai penanda masa paling subur. Teksturnya yang halus dan elastis memungkinkan sperma berenang dengan mudah menuju sel telur. Elastiknya, lendir serviks di masa subur boleh diregangkan sekitar 5-7,5 cm tanpa putus di tengah.

3. Lendir serviks bening dan lentur: Subur
Semakin mendekati masa ovulasi, serviks akan lebih basah dan teksturnya menjadi semakin elastis (cenderung cair). Tujuannya, semakin memudahkan sperma bergerak kencang menuju sel telur. Pada kondisi seperti ini, Anda mungkin akan merasa seluar dalam selalu basah. Lendir serviks masa subur warnanya benar-benar bening dengan tekstur yang licin dan fleksibel (cenderung cair).

4. Lendir serviks seperti krim menandakan wanita Tidak subur
Setelah masa ovulasi, lendir serviks tidak lagi basah atau licin. Lendir serviks dengan tekstur krim ini dianggap tidak subur karana menghambat pergerakan sperma. Warna lendir biasanya putih atau kuning krem. Teksturnya yang tebal membuat lendir serviks terasa seperti losyen saat digosokkan di antara jari.

5. Lendir serviks melekit : Tidak subur
Menuju masa menstruasi, tekstur lendir biasanya menjadi lebih melekit dan melekat. Ini menunjukkan kita berada dalam keadaan yang kurang subur. Teksturnya tebal dan kental seperti pasta melekit, membuat sperma semakin sulit berenang ke dalam rahim.

TIDAK PERNAH HADIR LENDIR SERVIKS?
===================================
Usaha dan Doa perlu seiring. lazimnya wanita yang saya jumpa (ikhtiar Kehamilan) memberitahu tidak pernah hadir lendir putih telur dan tidak pernah lihat. Pentingnya lendir putih telur (mukus serviks) dalam menjayakan misi untuk kehamilan. Dimana Mukus itu adalah tanda ovulasi dan rahim dalam keadaan yang sihat, lendir itu juga membantu sperma hidup lebih lama dalam rahim menanti ovum yang bakal dibebaskan.

Bagaimana Untuk menghasilkan lendir Mukus Servik?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
GLA Complex adalah makanan tambahan untuk meningkatkan produksi lendir serviks (cervical mucus) yang berkualiti, lendir Mukus servik yang berperanan untuk kesuburan kerana dapat memudahkan pergerakan sperma di dalam rahim.


GLA Complex juga meningkatkan kepekaan seksual wanita dan memperkuat lapisan rahim untuk implantasi sel telur ke dinding rahim yang berjaya. Gamma-Linolenic Acid (GLA) membantu wanita menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai “Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)”.
Cecair serviks yang sangat subur ini juga akan bantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam tiub fallopio, yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi).

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...