Follow Us @soratemplates

Monday, April 10, 2017

Garam Berlebihan Penyebab Darah Tinggi



Siapa suka makan jajan? Cekedis? Tak faham? Tuuu, yang kat atas tu.. Keropok la senang cerita. Bukan budak kecik je suka makan, orang dewasa macam saya ni pon suka makan keropok ni tau. 

Tapi korang tau tak, kandungan garam atau MSG dalam keropok ni tinggi. 

Apa itu MSG?

Monosodium glutamat, juga dikenal sebagai sodium glutamat atau MSG, merupakan garam natrium dari asam glutamat yang merupakan salah satu asam amino non-esensial paling berlimpah yang terbentuk secara alami.

Kandungan garam yang berlebihan dalam makanan adalah antara faktor yang menyebabkan hipertensi atau lebih dikenali sebagai tekanan darah tinggi yang banyak dihidapi oleh masyarakat di Malaysia.
Menurut Pakar Kardiologi KPJ Seberang Perai, Dr. Safari Elis, tabiat pemakanan masyarakat yang gemar meletakkan garam secara berlebihan dalam masakan menjadi punca penyakit darah tinggi.
“Dalam sesetengah makanan juga terdapat garam tersembunyi yang mana apabila dimakan tidak berasa masin tetapi mengandungi kandungan garam yang tinggi,” jelas Safari ketika berucap sempena Program Minggu Kesihatan Sedunia 2016 di Pusat Sejahtera Universiti Sains Malaysia (USM).
Antara makanan yang mempunyai garam tersembunyi ialah makanan yang dikeringkan seperti ikan bilis, udang kering, sardin, sos cili, kicap, sos tomato, belacan, ajinomoto dan roti yang mengandungi sodium bikarbonat.
“Tekanan darah tinggi ialah satu penyakit yang serius dan digelar penyakit senyap kerana tidak menunjukkan simptom-simptom pada peringkat awal. Selain faktor pemakanan, risiko untuk mendapat penyakit ini juga dipengaruhi oleh faktor umur, genetik dan jantina.
“Mengikut kajian kesihatan yang dijalankan di Malaysia, sebilangan besar penghidap darah tinggi terdiri daripada kaum Melayu diikuti oleh India dan Cina. Kebiasaannya penyakit ini menyerang kaum lelaki pada usia 55 tahun dan perempuan pada umur 65 tahun,” ujarnya yang juga Alumni USM.
Beliau juga menegaskan hipertensi ini akan menyebabkan serangan jantung, lemah jantung, nyanyuk dan kegagalan fungsi buah pinggang.
 “Saya menasihatkan masyarakat supaya mengubah tabiat pemakanan, banyakkan bersenam, kurangkan merokok dan apa yang lebih penting ialah kesedaran daripada pesakit sendiri. Saya juga menyarankan mereka untuk membeli alat pengesan tekanan darah dan memeriksa tekanan darah sebanyak dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan malam sebelum tidur,” akhiri beliau. 
Teks: Aishah Hanis Azmi (Pelajar Internship USM)

Risiko Garam Berlebihan Jom Semak



1. Tekanan Darah Tinggi

Kesan buruk yang akan adan terima jika mengambil garam dalam jumlah yang berlebihan adalah meningkatkan tekanan darah. Natrium bekerja menahan air di dalam tubuh sehingga volume darah yang beredar akan meningkat. Peningkatan  volume darah ini akan meningkatkan lagi tekanan darah pada dinding pembuluh darah.  Inilah yang dipanggil ‘hipertensi’ atau tekanan darah tinggi.

2. Osteoporosis

Osteoporosis adalah suatu keadaan yang mempengaruhi kesihatan tulang, sehingga rapuh dan lemah. Kalsium adalah mineral utama yang memberikan sumbangan terbesar untuk kesihatan tulang. Sedangkan apabila anda masih mengambil garam dengan pengambilan yang cukup tinggi, justeru akan membuat kalsium tidak bekerja maksimum.
Wanita yang mengambil garam dalam jumlah yang tinggi akan lebih banyak kehilangan mineral tulang dibandingkan dengan mereka yang tidak mengambilnya secara berlebihan.

3.Kegemukan @ Obesiti

Pengambilan sodium yang tinggi secara tidak langsung menyebabkan kenaikan berat badan obesiti. Garam akan membuatkan anda berasa haus dan akhirnya meningkatkan pengambilan cecair dalam tubuh.
Ketika anda dihambat rasa haus yang berpanjangan, anda mungkin memilih untuk minum minuman manis dan tinggi gula serta soda, berbanding air putih.

4. Buah Pinggang

Kelebihan air dalam perjalanan darah juga akan menyekat sistem kerja buah pinggang. ‘Glomerulus’, ‘Tubulua’ yang bekerja untuk menyaring, menyerap dan mengeluarkan urine dan zat beracun akan bekerja lebih teruk kerana beban cecair yang berlebihan dalam peredaran darah. Kelebihan air ini akan membuatkan buah pinggang bekerja lebih ekstra.
Bagi buah pinggang yang normal dalam waktu yang singkat mungkin tidak akan menimbulkan apa-apa masalah. Tetapi dalam jangka waktu yang panjang, ia akan mengakibatkan kerosakan ‘glomerulonefritis’ dan buah pinggang.
Bagi pesakit buah pinggang seperti ‘glomerulonefritis’ atau sindrom nefrotik, kelebihan garam ini akan membuatkan penyakitnya menjadi semakin parah.

Bagaimana VIVIX boleh DARAH TINGGI?




Korang tau tak vivix kaya dengan resveratrol. Resveratrol inilah yang membantu menurunkan bacaan tekanan darah tinggi silostik (bacaan atas). Bacaan bawah dinamakan Diastolik.

Dan hasil kajian memang terbukti resveratrol bantu turunkan tekanan BP sistolik. 
Jika bacaan sistolik tinggi, kebanyakkan adalah sebab jantung. Jantung lemah dan terpaksa bekerja keras untuk pam lebih kuat.

Jika bacaan Diastolik tinggi pula adalah disebabkan oleh salur darah. Ada rintangan di salur darah, jadi tekanan kena tinggi untuk sampai ke organ2 lain dalam badan. 





Anda boleh mengamalkan pengambilan Vivix untuk atasi masalah tekanan darah tinggi ini, dalam Vivix terdapat kandungan Polyganum Cuspidatum yang fungsi khususnya untuk pembersihan kolesterol. Jika kolesterol disingkirkan, kemungkinan tekanan darah akan jadi normal dan terkawal. Vivix adalah makanan tambahan yang merawat penyakit dan ianya tidak berfungsi seperti ubat darah tinggi yang bertujuan merendahkan tekanan darah. Tekanan darah tinggi berkait rapat dengan kolesterol. Ia menyumbat dinding arteri dengan lemak-lemak tepu. Jadi bentuk arteri jadi tidak normal dan laluan darah tidak berlaku dengan baik. Bayangkan kita berjalan di laluan yang sempit, perlu menyelit sana sini untuk meloloskan diri, kadang perlukan pressure diri supaya dapat lalu.




Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.
COD Area Ampang, Cheras dan Sentul







Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: