Follow Us @soratemplates

Saturday, January 13, 2018

DARAH HAID BERKETUL PUNCA FIBROID




Sering kali kita bertanyakan kenapa darah period atau darah haid berketul. Kebiasaan darah period yang berketul terhasil pada permulaan hari seseorang itu datang bulan. Hari pertama akan rasa sakit pada kemaluan , ini kerana ketulan yang terhasil adalah besar dan sukar untuk keluar. Gumpalan itu boleh berupa warna merah terang atau merah pekat.Gumpalan ini kerap dikeluarkan semasa tempoh pendarahan paling banyak. Kehadiran pelbagai gumpalan boleh menyebabkan darah haid lebih banyak dari biasa.

Kenapa Berlakunya Gumpalan Darah?

Tubuh biasanya melepaskan bahan antikoagulan untuk memastikan darah haid tidak bergumpal apabila dikeluarkan.Tetapi apabila haid terlampau banyak dan keluar dgn laju maka bahan antikoagulan ini tidak mempunyai masa yang cukup untuk berfungsi sekaligus menyebabkan darah bergumpal. Jika anda mengalami gumpalan darah berlebihan berjumpalah dgn doktor utk memastikan keadaan itu bukan satu masalah yg boleh membahayakan diri anda.




Proses haid ialah membuang keluar darah, mukus dan sel mati. Proses ini berlaku dalam tempoh tetap dari masa akil baligh hinggalah menopaus (putus haid) kecuali ketika mengandung dan penyusuan.
Permulaan haid banyak bergantung kepada beberapa faktor seperti kaum, genetik, suhu persekitaran dan pemakanan. Putus haid berlaku pada purata umur 47 tahun (julat umur antara 45 hingga 55 tahun).


Tempoh kitaran haid yang normal ialah 28 hari. Bagi sesetengah individu, kitaran mungkin lebih pendek iaitu 21 hari dan sebilangannya pula boleh mencecah sehingga 35 hari. Tempoh haid yang normal antara dua hingga tujuh hari dan purata tempoh datang haid ialah tiga hingga lima hari.
Pakar Obstetrik & Ginekologi, Dr Natasha Ain Mohd Nor berkata, ramai wanita menganggap pengaliran haid yang banyak sebagai aliran normal.

Bagaimanapun, kehilangan darah bulanan yang banyak akan membawa kepada anemia yang menyebabkan kelemahan atau keletihan. Menurutnya, jumlah darah dan cecair yang hilang dari badan akibat haid biasanya antara empat hingga 12 teh sudu bagi setiap kitaran. Tubuh lazimnya melepaskan bahan anti gumpal untuk memastikan darah haid tidak berketul apabila keluar. Bagaimanapun, apabila haid mengalir dengan banyak, bahan anti gumpal tidak cukup masa untuk bekerja menyebabkan darah haid yang keluar berketul. Jika banyak ketulan darah berbanding pada waktu haid yang biasa, anda patut berjumpa doktor untuk mengesan penyebab ketidaknormalan kedatangan haid berkenaan.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, adakah normal jika darah haid yang keluar berwarna gelap atau kehitaman. Ia perkara normal yang berlaku apabila darah lebih lama tidak keluar dari tubuh dengan cepat. Aliran haid kadangkala banyak dan kadangkala sedikit.

Warna darah haid ialah hitam, perang, coklat, merah gelap, merah terang dan merah jambu. Darah haid berbau kurang enak selepas terdedah kepada udara dalam tempoh tertentu.
Menukar tuala wanita dua kali sehari kerana pengaliran haid yang banyak ialah perkara normal. Namun, jika anda terpaksa menukar tuala wanita sehingga lima atau enam kali sehari, ia bukan perkara yang perlu dipandang remeh.
  
“Ramai wanita biasa berdepan aliran haid yang banyak pada setiap bulan dan menganggap ia perkara normal. Kehilangan darah secara berlebihan sewaktu haid boleh menyebabkan anemia yang membuatkan anda rasa lemah dan pucat.
“Anda perlu berjumpa doktor jika kedatangan haid yang banyak menyebabkan tubuh lesu, pening lalat dan pucat. Selain itu, perhatikan warna kuku jari.
“Jika warnanya pucat iaitu tidak merah jambu seperti normal, ia tanda ada masalah dengan haid anda. Haid yang tidak sekata iaitu selalu keluar dalam aliran yang banyak juga petanda yang sepatutnya disedari wanita itu bahawa dia perlu bertemu doktor bagi menangani masalah itu. Banyak faktor yang menyebabkan masalah haid,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membincangkan isu bertajuk Tubuh Anda dan Haid di bengkel media anjuran Bayer Healthcare, di Port Dickson, baru-baru ini. Masalah atau perubahan kitaran haid berpunca daripada beberapa faktor, antaranya stres, emosi melampau (suka atau sedih), perubahan berat badan, aktiviti fizikal yang keterlaluan atau makan angin.

Sebab bagi masalah haid


Keguguran — mungkin berlaku keguguran tetapi wanita terbabit menyangka dirinya datang haid disebabkan tidak tahu dia mengandung akibat haid yang tidak teratur


Fibroid — wanita berkenaan mungkin mempunyai fibroid iaitu ketumbuhan bukan kanser yang tumbuh pada rahim. Lazimnya wanita yang mempunyai fibroid akan mengalami aliran haid yang lebih banyak


Endometriosis — wanita terbabit mungkin mempunyai endometriosis iaitu tisu yang tumbuh di luar uterus (peranakan). Ia sukar dikesan kerana mempunyai tanda sangat minimum


Perubahan hormon — tubuh membebaskan hormon progesteron dan estrogen. Hormon ini mengawal pengeluaran dan menggugurkan lapisan pada uterus. Apabila keseimbangan diganggu, ia boleh menyebabkan lapisan pada uterus semakin tebal. Ketebalan itu boleh menyumbang lebih banyak pendarahan berbanding biasa. Ia mungkin juga disebabkan darah haid berketul apabila lapisan berkenaan gugur.



JANGAN TAKUT KETIKA HAID KELUAR GUMPALAN DARAH


Menstruasi memang menjadi kodrat bagi wanita yang sudah memasuki masa remaja. Menstruasi adalah meluruhnya dinding rahim karena tidak ada proses ovulasi pada rahim. dinding rahim terbentuk dari lapisan darah dan pembuluh darah yang nantinya akan menjadi tempat tumbuh dan berkembangnya janin dalam tubuh wanita. jika tidak ada janin yang berhasil dibentuk, maka dinding rahim ini secara otomatis akan meluruh dan keluar melalui vagina. Darah menstruasi yang keluar ini ada yang berbentuk cairan, dan ada yang berbentuk gumpalan. Haid keluar gumpalan darah bukanlah sesuatu yang perlu ditakutkan, sebab ada saatnya gumpalan darah haid itu normal, meski terkadang gumpalan darah ini juga menunjukkan ada yang tidak beres pada tubuh anda. maka dari itu penting bagi anda untuk mengetahui bila gumpalan darah haid normal dan bila tidak normal.


Gumpalan Darah Haid Normal

Masa haid pada hari-hari pertama seringkali sangat laju dan darah yang dikeluarkan juga banyak. pada saat tersebut terdapat suatu zat yang bekerja keras untuk menjadikan lapisan darah pada dinding rahim menjadi encer. Zat tersebut dinamakan zat antikoagulan atau zat pencegah pembekuan darah. Zat ini sangat penting keberadaannya guna membuat dinding rahim yang dapat berubah menjadi encer sehingga mudah untuk dikeluarkan. meski demikian terkadang kerja antikoagulan ini terbatas dan dimungkinkan tidak dapat bekerja maksimal ketika awal masa haid, sehingga menyebabkan haid keluar darah gumpalan.

Pada masa-masa awal haid, dinding rahim yang luruh akan sangat banyak jumlahnya sehingga antikoagulan tidak mampu mengubah seluruh darah yang semula berbentuk dinding rahim mencari cair. Hal inilah yang membuat haid keluar darah gumpalan dan jika keluarnya darah haid yang berupa gumpalan ini terjadi pada masa awal haid, dapat dikatakan hal tersebut sangat normal. Gumpalan darah ini tidak mengindikasikan masalah apapun pada tubuh anda, sehingga anda tidak perlu menyikapinya terlalu khawatir.

Gumpalan Darah Haid Yang Tidak Normal

Berbeda halnya jika haid keluar gumpalan darah terjadi setelah masa awal haid, baik di pertengahan atau di akhir masa haid. Ada beberapa faktor yang menyebabkan kemunculan darah haid yang bergumpal ini, mulai dari terjadiya infeksi rahim, adanya polip pada leher atau mulut rahim, keguguran bahkan sampai mengindikasikan adanya mioma uteri atau tumor jinak. Tidak hanya itu, gumpalan darah yang tidak normal ini juga dapat mengindikasikan bahwa anda mengalami keguguran. Infeksi rahim ini sangat tidak terlalu membahayakan, hanya saja dapat menimbulkan anemia karena darah yang anda keluarkan dalam jumlah yang banyak.

Gumpalan darah haid yang menunjukkan permasalahan-permasalahan tersebut biasanya disertai dengan ciri-ciri tertentu yang berbeda dari gumpalan darah normal. Gumpalan darah haid yang tidak normal ini biasanya memiliki warna mulai dari abu-abu hingga merah tua. selain itu jumlahnya pun sangat banyak dan tidak seperti kadar darah haid yang keluar pada umumnya. Jika anda merasakan sakit yang luar biasa ketika masa pertengahan atau akhir haid, maka perlu dicurigai sebab ketika anda terkena mioma uterus, akan timbul rasa nyeri yang luar biasa pada rahim disertai dengan keluarnya darah haid yang menggumpal. Beberapa gejala ini perlu ditanggapi secara serius dan jika perlu segera menghubungi doktor keluarga agar dapat menangani anda secara tepat.

Cara Mencegah  Berlaku Gumpalan Darah Ketika Haid

Disini saya cadangkan agar anda mengambil supplement semulajadi dari SHAKLEE. Anda disarankan utk mengambil SET LANCARKAN HAID & BETULKAN PERIOD dan atasi SENGGUGUT. Ianya amat sesuai bagi anda yg mempunyai masalah haid tidak lancar,tidak teratur,terlalu banyak & lain2.

Antaranya ialah:-
  1. Vivix -  mengandungi resveratrol dan polifenol yang mempunyai kesan antioksidan yang sangat kuat. Ia membantu memperbaiki sel-sel yang rosak sehingga peringkat DNA.
  2. Gla Complex - GLA bukan saja dpt atasi masalah period ttpi juga dpt meningkatkan kesuburan & memberi peluang yg tinggi utk mereka yg telah lama merancang utk hamil tetapi tidak berhasil. Selain itu GLA juga dpt mencantikkan kulit wajah & menjadikan kulit wajah anda lebih tegang ,muda,anjal & berseri2.






COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







No comments: