Jawapan
Gonorea ialah sejenis penyakit kelamin yang berjangkit melalui hubungan seks yang disebabkan oleh jangkitan bakteria Neisseria gonorrhoeae. Bakteria ini hidup dan mudah membiak dengan cepat di dalam saluran reproduksi wanita seperti serviks, rahim, salur Fallopio bagi wanita dan juga saluran kencing bagi wanita dan lelaki. Bakteria ini juga boleh membiak di dalam mulut, kerongkong, mata dan dubur.



Apabila penyakit gonorea tidak dirawat, jangkitan akan merebak ke lapisan yang lebih dalam dan mampu membentuk koloni di daerah mukosa, orofaring (dalam mulut), dan kawasan dubur dan kemaluan. Neisseria gonorrhea ialah bakteria gram negatif, non-motil (tidak bergerak), tidak membentuk spora, berkembang berkoloni membentuk diplokokus, ataupun secara tunggal membentuk monokokus.
Penyakit gonorea yang dibiarkan tanpa rawatan boleh mengakibatkan masalah yang serius dan kerosakan kekal pada kesihatan wanita dan lelaki yang dijangkiti. Bagi wanita, gonorea ialah penyebab utama masalah penyakit radang pelvis (pelvic inflammatory disease, PID).
Penyakit tersebut kadang-kadang tidak menunjukkan apa-apa simptom, namun ianya boleh mengakibatkan kerosakan kekal pada salur Fallopio, rahim dan tisu-tisu di sekelilingnya. Kerosakan ini boleh membawa kepada rasa sakit yang teruk pada pelvis, masalah ketidaksuburan (infertiliti) dan kehamilan luar rahim (kehamilan ektopik).

Diagnosis dan Rawatan
Terdapat beberapa cara ujian makmal yang boleh dilakukan untuk mengesan jangkitan gonorea bagi lelaki dan wanita. Ujian air kencing atau ujian darah atau mengambil sampel dari kawasan jangkitan seperti bahagian serviks, uretra, kerongkong, dubur dan penis ialah cara untuk mengesan kehadiran bakteria ini. Pemberian beberapa jenisantibiotik yang tertentu dapat menyembuhkan gonorea. Walau bagaimanapun, bakteria yang mengakibatkan gonorea semakin rintang atau tahan resistan terhadap ubat-ubatan biasa dan ini menyukarkan proses rawatan. Memandangkan kebanyakan mereka yang dijangkiti gonorea turut dijangkiti klamidia, antibiotik untuk kedua-dua penyakit kelamin ini akan diberikan serentak. Antibiotik yang boleh diberikan adalah Ceftriaxone (Rocephin), Azithromycin dan Doxycycline.
Pengambilan antibiotik harus dihabiskan mengikut arahan doktor. Walaupun terdapat ubat-ubatan dapat menyembuhkan gonorea tetapi kerosakan yang berlaku tidak dapat dirawat. Mereka yang pernah dijangkiti dan telah sembuh daripada jangkitan gonorea, boleh mendapat semula penyakit ini jika mereka melakukan hubungan seks dengan mereka yang dijangkiti penyakit yang sama.