Follow Us @soratemplates

Wednesday, July 25, 2018

ATASI MASALAH RESDUNG TANPA PEMBEDAHAN

Resdung atau nama sainstifiknya sinusitis memang sinonim dengan orang melayu kita. Resdung juga adalah singkatan bagi masalah resah hidung. Adakah korang sering mengalami bersin, selesema, gatal mata dan hidung tersumbat secara berterusan melebihi tempoh sebulan?
Jika keadaan begini berterusan, korang dinasihatkan berjumpa doktor bagi memastikan sama ada korang mengalami masalah resdung (sinusitis).
Jangkitan bakteria ke atas rongga hidung pada sekelilingnya adalah salah satu punca resdung , juga  di panggil sinus. Resdung sebenarnya adalah rongga-rongga yang terdapat pada tulang muka dan bersambung ke hidung melalui saluran-saluran sangat kecil.
Sinus terbahagi kepada empat bahagian iaitu: sinus frontal, sinus etmoid, sinus maksila, dan sinus sfenoid. Ia terletak pada bahagian muka seperti di antara dua mata, pipi di bawah mata, hanya sedikit di belakang hidung turut serta meliputi di bahagian dahi seseorang.

Resdung juga berpunca akibat kegagalan rerambut halus silia dalam sinus untuk menyempurnakan fungsinya dalam membantu pengaliran mukus.
Jangan tak percaya aktiviti berenang ataupun menyelam juga merupakan antara faktor mengakibatkan risiko resdung selain dari asap rokok juga telah dikenal pasti sebagai punca radang hidung.
Biasanya hidung tersumbat, kerap bersin, selesema serta mata berair dan gatal adalah tanda-tanda resdung. Itupun dalam keadaan macam ni tidak ramai yang berani pergi mendapatkan rawatan resdung serta nasihat doktor kerana alasan penyakit yang korang hidapi tak teruk sangat..
Alahan terjadi apabila perubahan cuaca, telinga tengah dan tekak membengkak akibat menghidu debunga, hama serta habuk. Perkara itu berlaku kerana hidung mula bertindakbalas lalu mengakibatkan simptom seperti bersin, selesema, gatal mata serta hidung berlarutan.
Sekiranya ia dibiarkan berlarutan rongga sinus akan tersumbat. Sepatutnya rongga sinus berfungsi untuk pengudaraan tetapi telah terhalang. Akibatnya bakteria akan terperangkap pada rongga hidung, yang boleh membuatkan nanah terkumpul.


Simptom dan tanda-tanda resdung:

* Hidung tersumbat
* Lendir daripada hidung serta tekak
* Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian antara mata
* Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
* Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan akibat gejala di atas
* Gejala alahan seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya.

Punca resdung:

* Susunan tulang dalaman hidung yang sempit
* Hidung bengkok
* Mandi dan terjun dalam air yang kotor
* Jangkitan gigi atas
* Ketumbuhan dalam hidung
* Objek dimasukkan ke dalam hidung, contohnya putik kapas, manik dan kertas
* Tisu belakang hidung bengkak terutamanya kanak-kanak.

Komplikasi resdung:

* Jangkitan nanah pada sekeliling kawasan mata
* Jangkitan otak (meningitis)
* Sakit tekak yang kronik
* Jangkitan tulang muka
* Memburukkan keadaan lelah
* Berdengkur yang kronik
* Jangkitan telinga dan tonsil, terutamanya kanak-kanak
*  Hidung sensitif
* Selesema biasa yang melarat.

Diagnosis:

* Skop hidung untuk melihat punca dan solusi rawatan resdung
* Scan CT hidung untuk melihat rongga-rongga yang terlibat dan kawasan putih menkorangkan lendir atau dipenuhi nanah

Rawatan Resdung:

Berdasarkan gejala pesakit dan hasil diagnosis, rawatan resdung bersesuaian akan disyorkan oleh pakar perubatan
* Antibiotik (10 hingga 14 hari bagi resdung akut)
* Ubat selesema
* Dekongestan; ubat resdung titis atau semburan hidung
* Pembedahan hidung hanya akan dipertimbangkan setelah rawatan-rawatan resdung lain tidak berkesan ataupun jika ada sesuatu dapat menghalang sinus dan ia sukar disembuhkan dengan ubat resdung.
atau pengambilan SUPLEMEN


Set Resdung Shaklee ❤️

🌸 Alfafa Complex
- Berfungsi mengurangkan tahap keredangan penyakit resdung (sinusitis).Ramuanya yang kaya dengan sumber klorofil dapat membantu mengurangkan tahap keredangan daripada alergik (alergy) , gegata (hives) dan resdung (sinusitis). Namum begitu mereka menghidap penyakit SLE tidak digalakkan mengambil alfafa sebagai suplemen.
🌸 B-Complex
Kandungan B6 dalam B-Complex beperanan penting untuk memulihara selaput lendir agar kekal sihat dan membantu penghasilan antibodi badan.Bertindak sebagai anti-stress , apabila resdung menyerang.B-Complex akan menjadi penstabil hormon dan penenang semula jadi bagi mengurangkan kesakitan di bahagian muka.Membantu dalam membina protien dalam tubuh.
🌸 Vitamin C
- Ia berfungsi sebagai antioksida yang unggul dalam meningkatkan anti-bodi dan daya tahan (imuniti) seseorang menghadapi serangan penyakit.Mempercepat proses penyembuhan tisu tubuh.Vitamin C memastikan proses pemulihan , proses metabolisma dalam tubuh berfungsi dengan baik dan sempurna.
Jangan berlengah untuk mencuba Set Resdung Shaklee bagi mengatasi masalah resdung anda.
Produk shaklee adalah produk semulajadi dan bebas dadah.
Hakikatnya penyakit resdung ini jika dibiarkan melarat akan menjadi kronik dan boleh menyebabkan komplikasi kepada otak dan boleh membawa maut......



Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.
COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







No comments: