Tuesday, September 29, 2015

NAK DIET??

Assalamualaikum w.b.t

Sejak-sejak join Shaklee Team ni, banyak betul ilmu nak ditambah dengan kesihatan. 
Yela, kebanyakkan produk Shaklee ini untuk kesihatan. 
Hurrmm.. Awak sekalian jangan ingat hanya dengan makan supplemen boleh kurus serta merta tauuu..
Supplemen ni kita anggap sebagai tambahan atau pelengkap pada DIET kita. 

Kat sini, Eyra nk SHARE macam mana untuk KIRA KALORI DALAM MAKANAN kita seharian.

Bayangkan, kalau kita asyik makannn je.. berat makan makin NAIK!!..
pastu mulalah baju ketat sana sni..
ohhh, tidaaakkkk....!!

Cerita pasai kalori lu ah

Kalori yang lelaki perlukan adalah 2000 sehingga 2500 kalori sehari..


Perempuan 1600 sehingga 2000 sehari.

Kalau nak turunkan berat badan awak kena tolak lagi 500 kalori.

Cara nak kira kalori


           *****BMR x DCR ******

DCR = indiviti kurang bersenam / malaih pait nak bersenam / buat kerja ofis ja           = 1.2
            aktif sikit-sikit/ ikut suka dia nak bersenam bila/ 1-3x seminggu bersenam       = 1.375
            ha hat nie aktif / 3-5 kali seminggu bersenam                                                  = 1.55
            hat nie rajin bersenam/ terlebih aktif 6-7x seminggu                                        = 1.725
            terlampau aktif / 2x sehari bersenam                                                              = 1.9
            

Cara pengiraan  : 

Perempuan

= 655 + ( 9.6 x berat (kg) +(1 .8 x tinggi (cm) - ( 4.7 x umur ) x DCR

Ni cara nk kira BMR (Basal Metabolic Rate)
    BMR = 10 * weight(kg) + 6.25 * height(cm) - 5 * age(y) - 161     (woman)


Kalau untuk lelaki pon SAMA la ye cara kiranya..

*********************************************************************************************
Cara nak kira kalori makanan :
 YOGURT ( 144 kalori )
  ****       karbohidrat - 24.3 gram ( berat ) x 4  = 97.2
                protein        -  5.8 gram  (berat ) x 4 =  23.2
             lemak         - 2.6 gram   (berat ) x 9= 23.4

*********************************************************************************
Cuba elakkan 

* Bahan makanan dari tepung ( kuantiti banyak)
* instant food, makanan dalam tin
*makanan bergoreng
* junk food

*********************************************************************************************
Ada banyak exercise mahupun senaman cardio yang boleh kita ikut bersama, contoh 

  * squat  , sit up   (kempiskan perut )
 * aerobik (membakar 405 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 * berjalan pantas , berlari setempat, jogging  (membakar 300 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 * yoga
 * menonton tv (membakar 40 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 *berbasikal tanpa henti (membakar 380 kalori bagi senaman selama 1 jam)
*skipping
* workout

Love, 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...