Follow Us @soratemplates

Sunday, February 19, 2017

Cara atasi bau badan elak kena 'pulau'







Sesetengah daripada kita sangat alah pada bau-bauan. Sama ada busuk mahupun wangi, boleh membuatkan kita berasa rimas dan tidak selesa. Tambaham pula pada pangan yang sudah berkahwin, hampir seharian tinggal bersama dan kalau pasangan mereka mempunyai bau badan memang boleh menghilangkan mood. Tetapi tahukah anda, sebenarnya bau ketiak lelaki mampu menghilangkan stress bagi wanita?

Memang beruntung jadi wanita ni, kalau dengan hidu bau ketiak lelaki boleh hilnag stress.. dan lagi lah beruntung si suami.. sebab ada isteri yang benar-benar sayangkan suami sehingga ketiak pun boleh hilangkan stress.. tapi kalau kentut tu.. tetap busuk walau sayang macam mana pun. hihihih.. tapi kan kalau ketiak si lelaki tu hitam, berbulu dan berbau masam.. bukan menghilangkan stress dan makin stress.

Punca bau badan

1. Biasanya bau yang kurnag enak ini datang dari bahagian ketiak dan kaki. Ia berlaku disebabkan proses metabolisme bakteria iaitu corynebacteria. Dalam proses tersebut, bakteria akan memecahkan bahan-bahan organik yang terkandung di dalam kulit. Hasilnya, ada yang bertukar menjadi peluh dan terlekat pada baju atau kasut.

2. Diet yag tidak sesuai juga menyumbang kepada permasalahan ini.

3. Bagi wanita pula, perubahan hormon turut dikatakan salah satu punca yang menyebabkan badan berpeluh dan berbau.

4. Selain itu, punca lain adalah sikap yang mengambil mudah soal kebersihan. Misalnya memakai baju kotor, tidak mandi dan pelbagai tabiat buruk lain. 

Cara atasi

1. Kerap mandi

Biasanya masalah berat badan sering terjadi kepada golongan yang kuat berpeluh. Peluh ini apabila bercampur dengan bakteria akan mengeluarkan bau yang busuk. Bagi mengatasinya, amalkan mandi sekerap mungkin. Gunakan sabun antibakteria untuk membunuh kuman.

2. Jangan gunakan deodorant

Ramai yang menganggap deodorant adalah penyelesaian untuk masalah bau badan. Sebenarnya ia tidak tepat. Pewangi hanya dapat menutup bau buat sementara waktu sahaja. Lebih teruk, jika percampuran peluh dan pewangi yang terdapat dalam deodorant mengundang bau yang lebih busuk. Pilih set penjagaan tubuh yang bebas pewangi.

3. Jangan main belasah makan

Elakkan makanan berminyak, makanan diproses dan yang mengandungi bahan kimia. Kandungan sebegini tidak baik untuk kesihatan dan mempunyai kesan sampingan lain. 

4. Kurangkan makanan pedas

Makanan yang pedas dan berempah akan membuatkan tubuh mudah berpeluh. Ia juga mengeluarkan bau yang tidak enak. Lantaran, kurangkan makanan pedas sebagai usaha sebagai usaha menghindar bau badan.

5. Makan ALFALFA COMPLEX



Alfalfa mempunyai ejen antibakteria dan antikulat di dalam klorofilnya yang dapat membunuh bakteria termasuklah yang terdapat pada badan. Saya mengesyorkan pengambilan Alfalfa Complex 8-10 biji setiap hari untuk membantu mengurangkan seterusnya menghilangkan bau badan. 

Kebaikan Alfalfa:

~ tinggi dengan serat untuk membantu proses penghadaman dan menggalakkan pelawasan yang baik.

~ membantu 'mencuci' dan membersih darah

~ membantu menggalakkan fungsi kalenjar pituitari yang lancar dan sihat.

~ membantu menyahtoksik toksin yang tersimpan di dalam tubuh dan sebagainya. 



Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1
Anda boleh terus klik ke ALFALFA ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







No comments: