Wednesday, October 4, 2017

Tukar Cara Pemakanan untuk Rasa Kenyang Lebih Lama

Baru makan nak makan lagi. Banyak cacing ke dalam perut? | Mesti korang pernah dengar ayat ni kan? Agak-agaknya kenapa korang rasa lapar walaupun korang baru je makan? Adalah normal untuk berasa lapar apabila kita tidak makan untuk tempoh masa yang lama dan melakukan banyak latihan fizikal. Apabila kita lapar, kita tidak boleh memberi tumpuan pada pekerjaan, belajar dan melakukan banyak perkara-perkara lain kerana kita lebih fokus dengan keinginan untuk makan sesuatu. Tetapi kadang-kadang kita mungkin lapar tidak kira berapa banyak dan berapa kerap kita makan. Kelaparan yang berterusan akan memaksa kita untuk mengambil lebih banyak makanan yang boleh membawa kepada kesan negatif seperti berat badan berlebihan. Untuk mengelakkan keadaan ini, kita perlu mengetahui punca masalah.

Jom semak kenapa agaknya kita masih rasa lapar dan sentiasa rasa nak makan, padahal baru je makan.

Sebab Cepat Lapar #1: TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Jika kita selalu skip sarapan, makanya tabiat ini harus dihentikan. Sarapan merupakan hidangan yang paling besar setiap hari dan ianya wajib diambil. Cuba makan sarapan secara tetap dan gula darah kita akan stabil supaya kita tidak akan terasa untuk nak makan sepanjang hari. Masukkan protein ke dalam hidangan pagi untuk menampung kelaparan dengan lebih berkesan. Jadikan ia suatu amalan makan setiap pagi dan kita tidak akan cepat berasa lapar lagi.



Sebab Cepat Lapar #2: ANDA SEBENARNYA DEHYDRATED
Terdapat beberapa situasi apabila fikiran anda mungkin mengelirukan anda. Ini bermakna anda tidak boleh makan setiap kali anda berasa lapar; mungkin badan anda mengalami dehidrasi dan anda hanya memerlukan air. Tanda-tanda kelaparan dan dehidrasi adalah hampir sama. Sebagai contoh, anda akan kekurangan tenaga dan rasa mengantuk. Dicadangkan minum segelas air pada mulanya dan kemudian anda akan melihat sama ada anda lapar atau dahaga. Taktik ini mungkin sangat berguna untuk anda dan ia boleh mengurangkan sejumlah besar kalori


Sebab Cepat Lapar #3. ANDA MAKAN MAKANAN YG MENGANDUNGI EMPTY CALORIES
Jika selalu makan makanan yang merapu (empty calori) anda akan merasa cepat lapar walaupun selepas makan berat. Makan makanan yg mengandungi empty calori akan memberi bahaya kepada kesihatan. Mengapa tidak beralih kepada hidangan sihat yang penuh dengan nutrien dan vitamin yang berbeza? selera makan anda akan berubah dan anda tidak akan lapar lagi.




Sebab Cepat Lapar #4. TIDAK CUKUP TIDUR
Tidur yang kerap adalah salah satu perkara utama yang kita perlu untuk kekal sihat, cantik dan bertenaga. Plus, selera kita amat bergantung kepada berapa banyak kita tidur. Jika kita tidak mendapat tidur yang cukup, badan kita akan letih dan ia memerlukan tenaga tambahan. Semua ini akan menyebabkan perasaan lapar yang berterusan. Sudah tentu, makanan adalah sumber terbesar untuk tenaga. Jadi, setiap kali apabila kita mengalami kekurangan tidur kita akan cuba untuk makan lebih daripada kebiasaan. Tidak dinafikan, tidur yang sihat akan membantu kita menjaga kesihatan dan pada masa yg sama meningkatkan produktiviti




AMALKAN MAKANAN GLIMEKS INDEKS YANG RENDAH UNTUK RASA KENYANG LEBIH LAMA

Salah satu teknik untuk menurunkan berat badan ialah dengan mengamalkan diet rendah indeks glisemiks

Apa indeks glisemik tu yer? Apa kaitan dengan rendah atau tingginya kandungan indeks glisemik ini dengan berat badan yer? 

Indeks Glisemiks atau GI ( Glycemic index) merupakan penentuukuran tahap gula ( glukosa) dalam darah. Makanan yang berkalori akan ditukar ke dalam bentuk glukosa sebelum diproses menjadi tenaga. Apabila glukosa ditukarkan secara perlahan dan berperingkat kepada tenaga ia dikategorikan mempunyai GI yang rendah dan apabila glukosa ditukarkan kepada tenaga dengan cepat ianya mempunyai tahap GI yang tinggi.

Makanan yang mempunyai GI yang rendah adalah sangat sesuai bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan ( juga pengidap diabetes) kerana ianya membekalkan tenaga berterusan dan melambatkan rasa lapar. Manakala makanan yang mempunyai GI tinggi hanya akan membuatkan anda cepat kenyang tetap cepat juga merasa lapar kembali.

Bagaimana ESP membantu menurunkan berat badan?

So sapa nak kurus cepat amalkan makanan yang rendah GI nya kerana anda akan kenyang lebih lama dan mampu mengawal rasa lapar dalam tempoh yang panjang.

So lepas ni klau breaksfast dengan ESP tak perlu ambil apa-apa snek atau makanan sampingan di antara waktu makan sebab anda akan rasa kenyang yang berpanjangan. Salah satu teknik pengawalan dari mengambil kalori berlebihan sebab itu ianya digelar diet rendah indeks glisemiks ( GI low)

* Pengambilan minimum 3 liter air sehari dan diambil bersama-sama suplemen pemecah lemak ( omega guard / lecithin) dan suplemen detox(alfalfa/herblax) untuk hasil yang lebih cepat dan efektif
**Cinch pula suplemen berkalori rendah khas untuk mereka yang ingin mendapatkan berat badan ideal kerana ianya di uji secara klinikal dapat membakar lemak berlebihan di samping mempunyai tiga perasa yang sedap. Juga sangat sesuai untuk pengamal diet rendah indeks glisemiks
***Mealshakes juga mengandungi indeks glisemiks yang rendah dan sesuai untuk seisi keluarga di samping memberi kebaikan untuk anak dan ibu

Contoh makanan dan tahap GI

GI rendah ( 55 atau kurang): 
  • Kekacang seperti kacang putih, kacang hitam, kacang pink, kacang merah ( kidney beans) , kacang soya, kacang badam, kacang tanah, kacang walnut dan chickpea
  • Biji benih kecil ( small seeds) seperti biji bunga matahari, biji labu, biji flax, biji poppy dan bijan
  • Kebanyakkan bijirin penuh ( whole intact grain) seperti tepung makaronni/spelt/kamut(tepung egyption), millet (sekoi), oat, beras (selain beras putih) dan barli
  • Hampir semua jenis sayur-sayuranBuah-buahan manis seperti buah peach, strawberi dan mangga
  • Makanan yang mengandungi tagatose ( sejenis pemanis makanan)
  • Makanan mengandungi fruktosa ( semua jenis gula asli buah-buahan)

GI tahap sederhana ( 56-69):
  • Bijirin proses (not intact whole wheat or enriched wheat), roti pita, beras basmati,kentang rebus ( tanpa dikupas),jus anggur, kismis, buah prune, jus kranberry, ais krim, makanan mengandungi sukrosa dan pisang

GI tahap tinggi ( 70 ke atas)
  • Makanan berkanji seperti roti putih, nasi/beras putih, emping jagung, bijirin sarapan berproses, makanan mengandungi glukosa, maltosa, maltoextrins, kentang , roti pretzels , parsnip ( sejenis tumbuhan dari keluarga lobak) dan roti bagels.

Perbandingan antara indeks glisemiks rendah dan indeks glisemik tinggi 

Diet indeks glisemiks rendah --> Melepaskan tenaga secara perlahan dan berperingkat --> Rasa kenyang yang lebih lama --> Makan sedikit --> Penurunan berat badan

Diet indeks glisemik tinggi --> Melepaskan tenaga dengan cepat --> Cepat rasa lapar semula --> Makan berlebihan --> Penambahan berat badan

Bagaimana mahu membeli vitamin ini?

Cara 1

Anda boleh terus klik ke ESP ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul







Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,
Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...