Follow Us @soratemplates

Tuesday, January 30, 2018

KEPENTINGAN MENGETAHUI TANDA-TANDA PENYAKIT JANTUNG

Adakah anda tahu sekiranya ada masalah dengan jantung anda? Tidak semua masalah jantung datang dengan tanda-tanda sakit jantung atau amaran yang jelas. Tidak semestinya sakit dada yang membimbangkan diikuti dengan jatuhan ke lantai seperti yang anda lihat dalam filem. Sesetengah gejala jantung tidak berlaku di dada anda, dan ia tidak selalu mudah untuk memberitahu apa yang berlaku. Jika anda tidak pasti, dapatkan pemeriksaan segera.

Jika anda berumur 60 tahun atau lebih, mempunyai berat badan berlebihan, atau mempunyai kencing manis, kolesterol tinggi, atau tekanan darah tinggi, anda semakin lebih berisiko untuk sakit jantung. Lebih banyak faktor risiko yang ada pada anda, semakin anda perlu mengambil berat tentang apa-apa yang mungkin berkaitan dengan jantung termasuk gejala awal penyakit jantung.
Penyakit arteri koronari, kegagalan jantung kongestif, serangan jantung dan setiap jenis masalah jantung memerlukan rawatan yang berbeza tetapi boleh berkongsi tanda amaran yang sama. Adalah penting untuk berjumpa dengan doktor supaya anda dapat menerima diagnosis yang betul dan mengetahui tanda awal penyakit jantung dan mendapat rawatan segera.
Belajar mengenali gejala penyakit jantung yang mungkin menandakan ianya adalah penyakit jantung. Hubungi doktor anda jika anda mula mengalami gejala baru atau jika ia menjadi lebih kerap atau teruk.

TANDA-TANDA SAKIT JANTUNG  

KETIDAKSELESAAN DADA

Ini tanda bahaya yang datang sebagai gejala penyakit jantung yang paling biasa dan tanda jantung bermasalah. Jika anda mempunyai arteri yang tersekat atau mengalami serangan jantung, anda mungkin merasa sakit, sesak, atau tekanan di dada anda.
Semua orang mempunyai rasa yang berbeza untuk perasaan itu. Perasaan ini biasanya berlangsung lebih lama daripada beberapa minit. Ia mungkin berlaku apabila anda berehat atau ketika melakukan sesuatu yang fizikal.
Jika ia hanya satu kesakitan yang sangat singkat atau jika ia adalah tempat yang menyakitkan apabila anda menyentuh atau menolaknya, itu mungkin bukan jantung anda. Anda masih perlu diperiksa oleh doktor. Sekiranya gejala lebih teruk dan tidak hilang selepas beberapa minit, anda perlu mendapatkan rawatan dengan segera di hospital.
Juga perlu diingat bahawa anda boleh mengalami masalah jantung dengan serangan jantung tanpa kesakitan dada. Itu amat biasa di kalangan wanita dan mereka perlu peka terhadap gejala penyakit jantung.

MUAL, SENAK, PEDIH ULU HATI, ATAU SAKIT PERUT

Sesetengah orang mempunyai simptom ini semasa serangan jantung yang dialami sebagai tanda sakit jantung. Mereka mungkin muntah. Wanita lebih cenderung untuk melaporkan jenis gejala ini berbanding lelaki.
Sudah tentu, anda boleh mengalami tanda penyakit jantung seperti sakit perut dengan kerap dan tidak ada kaitan dengan jantung anda. Ia boleh jadi sesuatu yang telah anda makan. Tetapi anda perlu sedar bahawa ia juga boleh berlaku semasa serangan jantung.
Jadi jika anda merasakan cara ini dan anda berisiko untuk masalah jantung, biarkan seorang doktor mengetahui apa yang sedang berlaku, terutamanya jika anda juga mempunyai gejala lain dalam senarai ini.

SAKIT YANG MEREBAK KE LENGAN KIRI

Gejala serangan jantung yang lain adalah sakit yang merebak ke bahagian kiri badan. Ia juga hampir selalunya bermula dari dada dan bergerak ke luar.

DENYUTAN ATAU HILANG KESEIMBANGAN

Banyak perkara yang boleh membuat anda kehilangan keseimbangan atau merasa pengsan seketika. Mungkin anda tidak cukup untuk makan atau minum, atau anda berdiri terlalu lama.
Tetapi jika tiba-tiba anda berasa tidak stabil dan anda juga mengalami ketidakselesaan dada atau sesak nafas, segera hubungi doktor.
Ini mungkin bermakna tekanan darah anda telah jatuh kerana jantung anda tidak dapat mengepam cara yang sepatutnya.

SAKIT TEKAK ATAU RAHANG

Dengan sendirinya, sakit tekak atau rahang mungkin tidak berkaitan dengan jantung. Kemungkinan besar, ia disebabkan oleh masalah otot, masalah sejuk, atau sinus.
Tetapi jika anda mempunyai rasa sakit atau tekanan di pusat dada anda yang merebak ke dalam tekak atau rahang anda, ini boleh menjadi tanda serangan jantung. Hubungi doktor dan dapatkan rawatan perubatan untuk memastikan semuanya adalah dalam keadaanbaik.

CEPAT PENAT DAN MENGAH

Sekiranya anda tiba-tiba berasa penat atau terkejut setelah melakukan sesuatu yang anda tidak mempunyai masalah pada masa lalu seperti memanjat tangga atau membawa barangan runcit dari kereta, buat temu janji dengan doktor anda dengan segera kerana anda mengalami tanda-tanda sakit jantung.
Gejala penyakit jantungseperti keletihan yang melampau atau kelemahan yang tidak dapat dijelaskan, kadang-kadang selama beberapa hari pada satu masa, boleh menjadi gejala serangan jantung, terutama bagi wanita.

BERDENGKUR

Ia adalah normal untuk berdengkur sedikit ketika anda tidur. Tetapi dengkuran yang sangat kuat yang terdengar seperti tersedak boleh menjadi tanda apnea tidur. Itulah apabila anda berhenti bernafas untuk beberapa saat pada waktu malam semasa anda sedang tidur. Ini memberi tekanan tambahan kepada jantung anda.
Doktor anda boleh memeriksa sama ada anda memerlukan pemeriksaan tidur untuk mengetahui sama ada anda mempunyai keadaan ini. Sekiranya anda berbuat demikian, anda mungkin memerlukan mesin CPAP untuk melancarkan pernafasan semasa anda tidur.

BERPELUH

Berpeluh dalam peluh sejuk tanpa sebab yang jelas boleh memberi isyarat serangan jantung dan gejala penyakit jantung. Jika ini berlaku bersama-sama dengan gejala-gejala lain, hubungi ambulans untuk ke hospital segera. Jangan cuba untuk memandu sendirian.

KERAP BATUK  

Dalam kebanyakan kes, ini bukan tanda masalah jantung. Tetapi jika anda mempunyai penyakit jantung atau tahu anda berisiko, berikan perhatian khusus kepada sebarang kemungkinan.
Sekiranya anda mempunyai batuk yang terlalu lama yang menghasilkan lendir putih atau merah jambu, ia boleh menjadi tanda kegagalan jantung. Ini berlaku apabila jantung tidak dapat bersaing dengan tuntutan tubuh, menyebabkan darah membocor semula ke dalam paru-paru. Tanya doktor anda untuk memeriksa apa yang menyebabkan batuk anda.

KAKI BENGKAK

Ini boleh menjadi tanda bahawa jantung anda tidak mengepam darah dengan berkesan seperti yang sepatutnya. Apabila jantung tidak dapat mengepam dengan cepat, darah yang berpanjangan di urat akan menyebabkan kembung.
Kegagalan jantung juga boleh menjadi lebih sukar bagi buah pinggang untuk mengeluarkan air dan natrium tambahan dari badan, yang boleh menyebabkan kembung.

DEGUPAN JANTUNG TIDAK NORMAL

Adalaah normal bagi jantung anda untuk berdegup kencang apabila anda gugup atau teruja atau melompat atau menambah pergerakan seketika. Tetapi jika anda merasakan jantung anda sedang berdegup lebih daripada kadar sepatutnya selama beberapa saat, atau sekiranya berlaku kerap, beritahu doktor anda.
Dalam kebanyakan kes, ia disebabkan oleh sesuatu yang mudah diperbaiki, seperti terlalu banyak kafein atau tidak cukup tidur. Tetapi kadang-kadang, ia boleh menandakan keadaan yang disebut fibrilasi atrial yang memerlukan rawatan. Oleh itu, tanya doktor anda untuk menyemaknya.

TANDA-TANDA SERANGAN JANTUNG

  • Ketidakselesaan, tekanan, berat, atau sakit di dada, lengan, atau di bawah tulang dada
  • Ketidakselesaan memancar ke belakang, rahang, tekak, atau lengan
  • Kebengkakan, pencernaan, atau perasaan tercekik
  • Berpeluh, loya, muntah, atau pening
  • Kelemahan yang melampau, kebimbangan, atau sesak nafas
  • Sentuhan jantung yang cepat atau tidak teratur
Semasa serangan jantung, gejala awal serangan jantung biasanya berlangsung 30 minit atau lebih dan tidak dilepaskan oleh ubat lain atau ubat oral. Tanda serangan jantung mungkin bermula sebagai ketidakselesaan yang ringan yang kemudiannya menjadi kesakitan yang ketara. 
Sesetengah orang mempunyai serangan jantung tanpa sebarang tanda tanda penyakit jantung, yang dikenali sebagai “senyap” iaitu miokardium infarksi (MI). Ia berlaku lebih kerap pada pesakit diabetes. Rawatan serangan jantung segera adalah sangat penting untuk mengurangkan jumlah kerosakan pada jantung anda dan tanda tanda serangan jantung perlu diambil perhatian dengan lebih lagi.

TANDA-TANDA ATAU GEJALA   FIBRILASI ATRIUM

Fibrilasi atrium (AF) adalah sejenis aritmia. Kebanyakan pesakit AF yang mengalami satu atau lebih gejala sakit jantung berikut:
  • Palpitasi
  • Kekurangan tenaga
  • Pening
  • Kesakitan dada
  • Sesak nafas
  • Sesetengah pesakit dengan fibrilasi atrium tidak mempunyai gejala.

TANDA-TANDA ATAU GEJALA  PENYAKIT INJAP JANTUNG

  • Sesak nafas atau kesukaran bernafas
  • Kelelahan atau pening
  • Ketidakselesaan atau tekanan di dada anda.
  • Palpitasi
Jika penyakit injap menyebabkan kegagalan jantung, gejala mungkin termasuk:
  • Bengkak kaki
  • Kenaikan berat
Gejala penyakit injap jantung tidak selalu berkaitan dengan keseriusan keadaan anda. Anda mungkin tidak mempunyai gejala sama sekali dan mempunyai penyakit injap yang teruk, yang memerlukan rawatan segera.

TANDA-TANDA SAKIT JANTUNG ATAU KEGAGALAN JANTUNG

  • Kesan nafas yang diperhatikan semasa aktiviti atau berehat, terutamanya apabila anda berbaring di atas katil
  • Batuk yang menghasilkan sputum putih.
  • Peningkatan berat badan yang cepat
  • Bengkak di buku lali, kaki, dan perut
  • Pening
  • Keletihan dan kelemahan
  • Sentuhan jantung yang cepat atau tidak teratur
  • gejala penyakit jantung lain termasuk rasa mual, berdebar-debar, dan sakit dada.
Seperti penyakit injap, gejala kegagalan jantung mungkin tidak berkaitan dengan bagaimana lemah jantung anda. Anda mungkin mempunyai banyak gejala, tetapi fungsi jantung anda mungkin sedikit lemah. Anda mungkin mengalami jantung yang rosak, dengan gejala yang sedikit atau tidak ada gejala.

TANDA-TANDA SAKIT JANTUNG KONGENITAL

Kecacatan jantung kongenital mungkin didiagnosis sebelum dilahirkan, tepat selepas kelahiran, semasa masa kanak-kanak, atau tidak sehingga dewasa. Ia mungkin mempunyai kecacatan dan tiada gejala sama sekali. Kadang-kadang, ia boleh didiagnosis kerana murmur jantung pada ujian fizikal atau EKG yang tidak normal atau X-ray dada pada seseorang yang tidak mempunyai gejala.
Pada orang dewasa, jika gejala penyakit jantung kongenital hadir, mereka mungkin termasuk:
  • Sesak nafas
  • Keupayaan terhad untuk bersenam
  • Gejala kegagalan jantung atau penyakit injap
  • Kecacatan Jantung Congenital pada Bayi dan Kanak-kanak
Tanda-tanda sakit jantung kongenital pada bayi dan kanak-kanak mungkin termasuk:
  • Cyanosis (warna biru ke kulit, kuku, dan bibir)
  • Pernafasan yang cepat dan pemakanan yang buruk
  • Peningkatan berat badan yang buruk
  • Infeksi paru-paru berulang
  • Ketidakupayaan untuk bersenam

TANDA-TANDA ATAU GEJALA PENYAKIT OTOT JANTUNG

Ramai orang dengan penyakit otot jantung, atau kardiomiopati, tidak mempunyai tanda-tanda sakit jantung atau gejala kecil sahaja, dan menjalani kehidupan normal. Orang lain mempunyai gejala yang berkemajuan dan menyebabkan fungsi jantung semakin bertambah buruk.
Gejala kardiomiopati mungkin berlaku pada mana-mana umur dan mungkin termasuk:
  • Kesakitan atau tekanan dada
  • Gejala kegagalan jantung
  • Bengkak bahagian kaki yang lebih rendah
  • Keletihan
  • Pengsan
  • Palpitasi

CEGAH PENYAKIT JANTUNG DENGAN SHAKLEE

Berdasarkan kajian tersebut, asid lemak omega 3 kini disyorkan oleh Persatuan Jantung Amerika (Amerian Heart Association) dan digunakan oleh para pengamal perubatan, untuk mencegah penyakit jantung. Walaubagaimana pun, kita harus memastikan punca minyak ikan yang diperolehi adalah selamat dan bebas dari kontaminasi toksin-toksin punca pencemaran pengairan.









Kebaikan Omega Guard Shaklee untuk kesihatan jantung:


1. Mengurangkan kolesterol
2. Membantu mengurangkan risiko sakit jantung
3. Mengurangkan tekanan darah

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah






No comments: