Saturday, October 15, 2016

Air Manis tingkatkan risiko batu karang



TEH TARIK KURANG MANIS satu aneyyy!!

Da namanya teh tarik. mesti lah manis kan? Guna susu banyak pulak tu. Silap-silap gula pon ada. Patut la terpikat dengan teh tarik mamak.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Malaysia adalah syurga makanan dan makan di luar adalah satu cara hidup yang tidak boleh dielakkan kerana gaya hidup kita yang sibuk. Hampir satu daripada dua waktu makan di ambil di luar kerana harga makanan yang agak murah dan gerai mamak 24 jam yang memenuhi keinginan makan pada tengah malam. 

Bagaimanapun, kajian badan kerajaan mendapati makanan yang biasa kita makan apabila di luar adalah teruk dalam segala hal berbanding makanan yang kita makan di rumah. Apakah komponen pemakanan dalam makanan popular 'di luar' ini?

Contoh :


Kalori : 348
Lemak : 32% (12g)
Karbohidrat : 57% (50g)
Protein : 11% (9g)
Sodium : 12%
Vitamin A : 24%
Vit C : 4%
Kalsium : 6%
Zat besi : 19%

Kerap mengambil makanan yang dimasak di luar adalah berbahaya kepada kesihatan kerana ia biasanya tinggi kalori, karbohidrat, lemak dan garam. Ia juga biasanya digoreng dan kebanyakannya diproses, dan mempunyai nilai pemakanan yang rendah. Oleh sebab kebanyakan kita tidak mempunyai pilihan lain, apakah yang boleh kita lakukan mengenainya?

==============================================

RISIKO KERAP MINUM AIR MANIS

01 Penyakit Batu Ginjal / Batu karang

Menurut dr. Lee Hammontree dari the Urology Centers of Alabama, mengamalkan terlalu banyak teh dapat meningkatkan risiko terjadinya batu ginjal. Faktanya 10% pesakit penyakit batu ginjal mempunyai riwayat secara rutin mengambil teh.
Teh mengandung oxalate yang cukup tinggi yang menyebabkan terjadinya batu ginjal. Oxalate merupakan kepekatan yang boleh dijumpai di dalam batu ginjal. Kandungan ini merupakan makanan pantang bagi penderita penyakit ginjal.
Jadi uols selalu meminum teh tarik manis, pembentukan Kristal dari kepakatan oxalate akan membentuk di ginjal. So, lebih baik korang kurangkan minum teh tarik manis dari sekarang. Korang boleh menggantinya dengan air kosong. 

02 Obesiti
Pengambilan gula yang berlebihan boleh mengakibatkan pengambilan tenaga secara berlebihan sekali gus boleh meningkatkan berat badan serta menyebabkan obesiti. Obesiti meningkatkan risiko pelbagai jenis penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit jantung koronari serta beberapa jenis kanser.

03 Kencing Manis @ Diabetes
Salah satu faktor utama penyebab diabetes adalah gemarnya seseorang dalam pengambilan makanan yang tinggi gula dan lemak. Makan makanan tinggi gula dan lemak menjadi punca kenaikan berat badan, yang pada akhirnya akan meningkatkan insulin sehingga risiko terkena diabetes pun menjadi meningkat.
Pengambilan makanan yang tidak sihat seperti ini juga berisiko meningkatkan kadar kolesterol dan tekanan darah. Tekanan darah dan kolesterol yang tinggi sering dikaitkan dengan penyakit diabetes dan penyakit jantung.
Jadi, ada perlu tahu bahawa tubuh mempunyai kemampuan terbatas dalam mengolah makanan yang anda makan. Jika anda makan terlalu banyak karbohidrat, maka tubuh akan menyimpannya dalam bentuk gula dalam darah(glikogen). Jika perkara ini berlaku pada setiap hari, cubalah anda bayangkan betapa ‘menggunungnya’ pengumpulan glikogen yang disimpan dalam tubuh yang membawa kepada gejala diabetes.

Tujuh langkah bijak mengurangkan pengambilan gula:

1. Minum air kosong bagi menggantikan minuman manis.
Air kosong tidak mengandungi gula dan kalori berbanding minuman manis. Misalnya, satu tin air berkarbonat mengandungi tujuh sudu teh gula. Satu sudu teh gula membekalkan 20 kalori. Justeru, satu tin air berkarbonat akan membekalkan sebanyak 140 kalori.
Sekiranya seseorang mengambil tiga tin minuman berkarbonat sehari, jumlah kalori adalah bersamaan 420 kalori. Untuk membakar 420 kalori, seseorang itu perlu:
- Berlari atau menaiki tangga selama satu jam
- Berjoging atau berjalan menaiki bukit selama satu jam
Menari aerobik selama 75 minit - Berbasikal selama 105 minit
- Melakukan kerja rumah selama tiga jam

2. Hadkan gula, susu pekat manis, susu isian pekat manis dan krimer manis kepada satu sudu teh saja untuk setiap cawan minuman.
Sudah menjadi satu kebiasaan dalam kalangan rakyat Malaysia untuk mengambil minuman manis. Berdasarkan Kajian Pengambilan Makanan dalam Kalangan Orang Dewasa Malaysia 2002/2003, pengambilan gula yang ditambah dalam minuman adalah sebanyak tujuh sudu teh sehari iaitu empat sudu teh gula pasir dan tiga sudu teh susu pekat manis.
Justeru, agak sukar bagi kita untuk menerima minuman yang langsung tidak ditambah gula atau susu pekat manis. Kita boleh mulakan pengurangan pengambilan gula dan susu pekat manis kepada satu sudu teh saja bagi setiap cawan minuman.

3. Elakkan menambah gula dalam masakan, sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.
Gula adalah salah satu ramuan utama dalam masakan seperti kuih-muih dan kek. Kurangkan penggunaan gula sebanyak suku daripada biasa. Elakkan juga menambah hiasan yang manis di atas kek cawan sebaliknya gantikan dengan buah-buahan yang sememangnya mempunyai khasiat.

4. Elakkan makanan dan minuman bergula di antara hidangan utama serta sebelum waktu tidur.
Pengambilan snek iaitu makan di antara waktu makan utama akan meningkatkan pengambilan tenaga harian. Kajian menunjukkan gula yang terkandung di dalam snek adalah penyumbang utama dalam peningkatan pengambilan tenaga ini.

5. Makan buah sebagai pencuci mulut bagi menggantikan makanan bergula seperti kuih, kek dan bubur.
Kuih, kek dan bubur mengandungi gula serta kalori yang tinggi berbanding snek sihat seperti buah-buahan. Justeru, menggantikan snek yang tinggi gula dengan snek sihat dapat mengurangkan pengambilan kalori harian.

6. Baca label dan elakkan produk yang menyenaraikan gula di bahagian awal senarai ramuan.
Semak kandungan gula dalam senarai ramuan pada label sesuatu produk makanan. Sekiranya gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan, ini menunjukkan gula adalah komponen utama makanan berkenaan.

7. Pilih produk berlabel ‘rendah gula’ dan ‘bebas gula’
Mengikut Peraturan-peraturan Makanan 1985, makanan yang dilabel sebagai ‘rendah gula’ bermaksud kandungan gula tidak melebihi lima gram per 100 gram atau 2.5 gram per 100 mililiter.
‘Bebas gula’ pula bermaksud kandungan gula tidak melebihi 0.5 gram per 100 gram atau 100 mililiter. Industri makanan mengambil inisiatif untuk mengurangkan kandungan gula dalam produk makanan dan minuman yang dikeluarkan.
Kini terdapat semakin banyak produk yang kurang kandungan gula di pasaran. Justeru, pilihlah produk makanan yang rendah atau bebas gula.


CINCH TEA : Minum Teh yang berkhasiat


Cinch Energy Tea bukan sekadar air teh yang sedap tetapi adalah produk yang terbaik untukmenaikkan metabolisme badan anda, ia bukan sahaja utk meningkatkan metabolisme malah utk menggalakkan tenaga secara semulajadi dan memberi tenaga sepanjang hari (energy booster).

Sesiapa sahaja yang memerlukan tenaga tambahan. Mereka yang sedang berdiet sangatlah digalakkan mengambil teh ajaib ini.


Anda ingin bertenaga sepanjang hari. Hadapi masalah metabolisme yang Rendah? Dah cuba diet sendiri tapi gagal? Dah cuba kurangkan nasi dan bersenam tapi masih gagal? Mungkin salah satu kurang berjaya adalah sebab metabolisma badan anda terlalu rendah dan tidak dapat membakar kalori dengan sebaik yang mungkin.
Jadi, memang banyak kebaikan dan keistimewaan Cinch Energy Tea Shaklee ni kan? Apa tunggu lagi. Anda wajib dapatkan Cinch Energy Tea Shaklee sekarang! 
Say HI to SIHAT, Bye-bye to PENYAKIT

Tak lain tak bukan, Tonik Ajaib la penyelamatnya. 

1: Testimoni pesakit kencing manis, darah tinggi


2: Testimoni pesakit diabetes



Bagaimana mahu membeli Cinch Tea & Vivix ini?
Cara 1
Anda boleh terus klik ke Cinch Tea atau VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.

COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
IG : @eyranadzirah







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...